TEST: BMW X 3,0 dTuristika pre náročných

Prvým vstupom automobilky BMW do kategórie SUV bol model X5. Jeho neutíchajúci úspech vyústil do logického predstavenia menšieho modelu X3. V redakčnom teste sme preverili BMW X3 3,0d.

08.03.2005 15:13
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Podobne ako takmer všetky nové modely BMW aj „iks-trojka“ vyvolala pri svojom debute vášnivú diskusiu medzi fanúšikmi automobilov s modro-bielym znakom. Výrazný, expresívny dizajnérsky jazyk natoľko bije do očí, že nenechá vskutku ľahostajným takmer nikoho. Či sú to zaujímavo tvarované predné reflektory, masívne oblúky blatníkov, alebo ostré predné nelakované nárazníky, X3 je jednoducho model, na ktorom neujde pozornosti ani jedno miesto. Testovaný model bol navyše vybavený príplatkovými hliníkovými prahmi, ktoré boli síce estetické, no pasažierom menšieho vzrastu sťažovali nastupovanie do vozidla.

BMW X3 možno vzhľadom na minimálne odchýlky v rozmeroch považovať dokonca za alternatívu k modelu X. Dĺžkou 4565 milimetrov zaostáva za starším bratom iba o 10 centimetrov. Podobne aj šírka 1855 mm je len o 2 centimetre „menšia“ a výška 1675 mm opäť znamená zanedbateľné mínus (-4 cm).

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Vzhľadom na dané parametre je interiér veľkorysý aj k pasažierom. Výborný komfort sedenia ponúkajú aj predné športové sedadlá s výborným bočným vedením. O komfort však nie sú ukrátení ani cestujúci na zadných sedadlách, rázvor osí kolies 2790 milimetrov znamená plnú spokojnosť vo všetkých smeroch. Celkový dojem umocnilo aj kožené čalúnenie sedadiel.

Ideálne rovný batožinový priestor ponúka 480 litrov základného objemu, čo spĺňa drvivú väčšinu požiadaviek dovolenkového balenia, variabilita sedadiel posúva maximálnu hodnotu využiteľného priestoru na 1560 litrov.

Ak exteriér ponúka extravaganciu, interiér vyznáva tradičné hodnoty v podobe prehľadne zoradených ovládacích prvkov s jasnou logikou. Mimoriadne pohodlné je aj na prvý pohľad jednoduché ovládanie tempomatu a autorádia, testovaný exemplár ponúkal aj možnosť hlasového ovládania niektorých funkcií. Dvojica kruhových prístrojov je prehľadná, ciachovanie čitateľné. Stredová konzola s autorádiom a klimatizáciou a spínačmi vyhrievania sedadiel, kontroly tlaku v pneumatikách, a funkcie HDC (kontrola zjazdu z kopca) je presne to čo majiteľ od BMW očakáva – možno ich ovládať spamäti.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pod kapotou sa nachádzal radový šesťvalcový turbodiesel, ktorý bol skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá poteší najmä športovo orientovaných vodičov. Motor s maximálnym výkonom 204 koní (150 kW) a maximálnym krútiacim momentom 410 Nm sa postarali o tradičnú radosť z jazdy.

Kombinácia s výborne naladeným podvozkom totiž doslova zvádzala k športovej jazde. X3 na asfaltovej ceste celkom zapierala vyššiu svetlú výšku, držanie stopy mu môžu závidieť aj automobily s nálepkou GTI. Jazdnú dynamiku dokumentuje aj maximálna rýchlosť 218 km/h a zrýchlenie na úrovni športových automobilov 7,9 sekundy na 100 km/h.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pohon všetkých štyroch kolies X-Drive prostredníctvom fergusonovej konštrukcie rozdeľuje krútiaci moment v závislosti od momentálnych podmienok jazdy. BMW X3 tak zvláda aj stredne ťažký terén, i keď vzhľadom na cieľovú skupinu sa zjaví nanajvýš v ľahkom teréne. Mimoriadne dobré jazdné vlastnosti sú podporené aj treťou generáciou stabilizačného systému DSC, ktorá koriguje aj prípadný šmyk s prívesom, v teréne možno pri zjazde aktivovať aj systém HDC, ktorý udržiava stabilnú rýchlosť zjazdu z kopca.

BMW X3 nerobí kompromisy ani v oblasti pasívnej bezpečnosti, šesť airbagov vrátane hlavových je štandardom. Výrazný nadštandart ponúkajú aj adaptabilné bi-xenónové reflektory, ktoré sa natáčali v závislosti od uhlu natočenia volantu a osvetľovali tak lepšie zákruty.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

BMW X3 je skutočnou alternatívou pre voľnomyšlienkárov, ktorý ocenia extravaganciu snúbiacu sa exkluzivitou, akú X3 rozhodne poskytuje. Podľa nášho názoru môže pokojne uspokojiť aj nároky záujemcov o model X5. V porovnaní s ním totiž poskytuje nižšiu základnú cenu, s možnosťou nekonečnej individualizácie. Tú dokumentoval aj 400.000 korunový rozdiel medzi cenou základného modelu a testovanej verzie.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  BMW X3 3,0d: 1 670.970 Sk (kurz 42Sk/Euro)
Cena testovaného vozidla:  2.068­.290 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, stabilizačný systém DSC III, posilňovač riadenia SERVOTRONIC, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlá a volant, kožený volant a radiaca páka, palubný počítač, autorádio BMW, hmlovky.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  meta­lický lak silvergrau: 659 euro, alarm s diaľkovým ovládaním 462 euro, rozšírené hliníkové prahy 322 euro, pozdĺžne strešné nosiče 237 euro, multifunkčné ovládanie na volante s tempomatom 419 euro, športový kožený volant 97 euro, Interiérové lišty vybrúsený hliník 258 euro, vak na lyže 172 euro, športové sedadlá 536 euro, ostrekovače reflektorov 279 euro, Parkovacie senzory PDC 751 euro, dažďový senzor s automatickým spínaním stretávacích svetiel 118 euro, Bi-xenónové reflektory 697 euro, Adaptívne osvetlenie zákrut 429 euro, automatická klimatizácia 570 euro, príprava na autotelefón 279 euro, rádio BMW Bussiness CD 214 euro, Individual – stmavené determálne sklá 409 euro, čalúnenie stropu anthrazit 193 euro, Individual biele smerovky 203 euro, poťahy koža ambiente čierna 1 771 euro.

Technické údaje:

Motor:  Radový šesťvalcový vznetový motor, prepĺňaný turbodúchadlom, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2993 cm3, maximálny výkon 150 kW (204 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 410 Nm pri 1500 ot/min

Priemerná spotreba: 10,4 litra/100 km****Prevodov­ka:  šesťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, aktívny pohon všetkých štyroch kolies X-Drive, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na dvojitých priečnych ramenách a tlmičových vzperách , vzadu viacprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.Brzdy:  vpr­edu aj vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, stabilizačný systém DSC III.Karoséria:  Päťdve­rový športovo úžitkový automobil , DxŠxV 4565×1855×1675 mm, rázvor osí kolies 2795 mm, pohotovostná hmotnosť 1850 kg, celková hmotnosť 2350 kg, Objem batožinového priestoru 480/1560 litrov,


Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 7,9 s

Maximálna rýchlosť:  218 km/h

debata chyba
Články podľa značiek