TEST: Chrysler PT Cruiser 2,2 CRDAmerická retrokrása

Európa pomaly, ale isto prepadá americkej kultúre, a treba ešte dodať, že aj naše „srdce Európy“ si ochotne osvojilo nejeden zvyk. Jedinou oblasťou, v ktorej sa Američanom predsa len nepodarilo preraziť sú automobily. Negáciou predchádzajúcej vety je Chrysler PT Cruiser. Testovali sne ho vo verzii 2,2 CRD Limited.

08.03.2005 15:17
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Popularitu si v Európe vydobilo skutočne len zopár modelov. Či to bol práve nesmrteľný Jeep, rodinný van Chrysler Voyager, či predchodca dnešnej luxusno-terénnej brigády Grand Cherokee. Poslednú vlnu automobilovej amerikanizácie zabezpečil retromodel PT Cruiser.

Už pri predstavení na autosalónoch chytil nejedného Európana za srdce. Tvarovou spomienkou vyvolal dávku nostalgie v generácii starších, mladých oslovil netradičnosťou a silným individualizmom. Zaradenie automobilu nie je ľahké ani pre odborníkov. Niektorí ho považujú za van, iní za kombi. Pravda je kdesi uprostred, no s istotou ho možno zaradiť medzi tzv. lifestyle-ové automobily.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Fascináciu predstavujú aj dnes bublinové blatníky, či natiahnutá mriežka chladiča. Vysoká bočná línia poskytuje dojem bezpečnosti. Dizajnovo čisté sú aj zadné dvere so šikovným detailom. Chrómovaným logom výrobcu, ktoré je zároveň kľučkou dverí. Do celého kontextu ideálne zapadli aj 16 palcové kolesá s pneumatikami 205/55.

Interiér po prvom kontakte pôsobí luxusným dojmom. Kožené poťahy, chrómované kľučky dverí aj stopka radiacej páky, a lakovanie palubnej dosky poteší oko cestujúcich. Škoda však, že tento dojem vzápätí pokazia výduchy klimatizácie s nie práve ideálnym nastavovaním smeru prúdiaceho vzduchu, či zbytočná poistka vyťahovania kľúča so zapaľovania a všadeprítomné upozorňujúce signály. Mnohých hi-fi fajnšmekrov prinajmenšom prekvapí autorádio s LED diódovým displejom, ktoré však musíme pochváliť za dobrú kvalitu reprodukovanej hud­by.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Priestoru si cestujúci užijú dosť aj na zadných sedadlách, vďaka rázvoru osí kolies 2616 mm. Možno dokonca tvrdiť, že na stredne dlhé trate sa odvezú pohodlne aj piati cestujúci, pričom batožinový priestor stále ponúka 538 litrov. Informácia pre surferov-snowboardistov je maximálna hodnota 1818 litrov a sklopiteľné predné sedadlo. Podnikateľov poteší zaradenie do skupiny N1, čo umožňuje odrátanie všadeprítomnej DPH.

Vymenovanie negatív ešte doplnia netradične umiestnené ovládače elektrické sťahovania okien a stierača zadného skla. Niektorým vodičom však bude vadiť aj veľký priemer volantu. Menované kozmetické závady však dopĺňa aj jedna praktická. PT Cruiser vás rozhodne nepoteší priemerom otáčania, ktorý vďaka príplatkovým kolesám narástol na 12,2 metra, čo je už pomerne veľa. Daná skutočnosť sa pripomenie najmä na úzkych kľukatých cestách a parkovaní.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Naopak vyjadrenia chvály si zaslúži podvozok. Jazdné vlastnosti sú na suchej vozovke príkladne neutrálne až mierne nedotáčavé, čo je však dôležitejšie spomenuté vlastnosti si ponechá aj na mokrej, či dokonca zasneženej vozovke. Trakcia automobilu je teda veľmi dobrá tu niet priestoru na kritiku. Pochvalu si zaslúži a radiaca páka s mimoriadne presnými preraďovacími dráhami.

Pod kapotou sa nachádzal importovaný motor z regálov firmy Mercedes. Dieselový agregát s objemom 2148 cm3 a výkonom 89 kW (120 k) sa ukázal vo veľmi dobrom svetle. Typický chod studeného motora vytvára zvukovú kulisu, ktorá nechtiac prenáša cestujúcich o 30 rokov dozadu. Po veľmi krátkom vychutnaní daného retrofeelingu možno oceniť skvelý ťah dieselového motora. 300 Nm sa stará o dynamický prejav v meste aj na diaľnici. Stovka je pokorená za 11 sekúnd, prázdna diaľnica dovolí tempo 182 km/h. Priemerná spotreba sa na konci testu ustálila 8,5 litra, čo je síce zhruba o jeden a pol litra viac než sľubuje výrobca, na druhej strane treba podotknúť, že väčšina kilometrov prebiehala v skutočne zimných podmienkach.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

V konečnom zúčtovaní však nemožno použiť bežné hodnotenie, radšej použijem vlastnú skúsenosť. Na začiatku testu som si všímal viac nedostatky vyplývajúce z iného pohľadu na život za mlákou, no PT Cruiser si ma veľmi rýchlo získal a všetky vymenované negatíva som už na konci testu ani nevnímal. Zato ma odrazu zdravili aj neznámi.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  917 886 Sk
Cena testovaného vozidla:  1 280 5­11 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, klimatizácia, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, výškovo nastaviteľný volant, ABS+EBV, protipreklzový systém ASR
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  meta­líza, 13 740 Sk, tmavé okna s UV filtrom 12 756 Sk, Alarm EVS II 10 976 Sk, strešný nosič 8 049 Sk, tempomat 11 618 Sk Rádio AM/FM kazeta/CD 18 041 Sk, prestavba na N1 24 600 Sk

Technické údaje:

Motor:  radový, vodou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním typu Common Rail, švorvetntilová hlava valcov, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2148 ccm, maximálny výkon 89 kW (120k) pri 4200 ot/min, maximálny krútiaci moment 300 Nm pri 1600–2600 ot/minPrevodov­ka:  päťstupňo­vá manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojkaPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies vpredu na priečnych trojuholníkových ramenách a tlmičových vzperách typu MacPherson , vzadu kľuková zadná náprava s Wattovým priamovodom, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy:  vpre­du aj vzadu kotúčové brzdy vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS+EBVKarosé­ria:  Päťmies­tna, päťdverová limuzína, DxŠxV 4228×1704×1601 mm, rázvor osí kolies 2616 mm, pohotovostná hmotnosť 1585 kg, celková hmotnosť 1980 kg, Objem batožinového priestoru 538/1818 litrov,
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 11 s
Maximálna rýchlosť:  182 km/h

debata chyba
Články podľa značiek