TEST: Citroen Berlingo HDiVšeumelec

Talent automobilu splniť viaceré priania majiteľa sa cení čoraz viac v celej Európe, ale na Slovensku o čosi viac. Tri čarovné písmenká - DPH totiž znamenajú pre mnohých podnikateľov výrazné úspory vynaložených prostriedkov, na druhej strane zákazníci však kladú dôraz aj na vábivý dizajn. Mix pozitívnych odpovedí prináša práve Citroen Berlingo HDi.

08.03.2005 15:19
debata

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Berlingo ponúkol zákazníkom presne to po čom túžili. Zábavu zabalenú do priestranného kabátu. Ten prešiel plastickou operáciou koncom roku 2002. Výrobca tak osviežil modelový rad, ktorého sa medzičasom predalo takmer milión kusov (950 000 ). Navyše viac ako polovica bola predaná v osobnej verzii ( 530 000 ks) takže si ho obľúbili nielen podnikatelia, ale aj civilní zákazníci.

Už spomínaný facelift sa dotkol najmä prednej časti. Tá je masívnejšia najmä vďaka reflektorom posunutým do horných rohov kapoty. Muskulóznejší je aj predný nárazník, jeho lakovanie tento dojem iba umocňuje.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Viac identity poskytne aj výraznejší znak zdvojených šípov s chrómovanou lamelou. Bočná línia ostala nedotknutá, praktické posuvné dvere na oboch stranách posunuli Berlingo na úroveň osobných automobilov

Prestavbu na kategóriu N1 poznáte v interiéri podľa dvoch prvkov. Jedným z nich je pevná prekážka za zadným radom sedadiel a plechové tretie zadné okná, mimochodom veľmi šikovne ukryté za tmavým sklom. Medzi detaily možno radiť aj nečalúnený batožinový priestor s objemom 624 litrov. Jeho kapacita pri naložení až po strop vzrastie na zhruba dvojnásobok.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pevný priedel batožinového priestoru ukončí aj akékoľvek náznaky úžitkovosti automobilu. Interiér je vyslovene civilný, dokonca dvojfarebným vyhotovením (modro-čierna) aj viac než atraktívny. Zmenili sa aj tvary kokpitu, ktoré korešpondujú s pravouhlým stvárnením zovňajšku. Z modelu C3 zdedilo Berlingo otočné výduchy ventilácie, či mobilný popolník.

Úroveň komfortu zvyšovala aj klimatizácia, v letných horúčavách bola skutočným pomocníkom, elektronické sťahovanie okien, lakťové opierky a mnoho iných doplnkov sa starali o pohodlné cestovanie.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Množstvom odkladacích priestorov sa Berlingo radí na špicu svojej triedy, kapsy vo dverách, priehlbiny na palubnej doske, odkladacia schránka pred spolujazdcom, výklopné stolíky v operadlách predných sedadiel, schránka v podlahe, praktické sieťky po bokoch strechy, nad spolujazdcom. Modubox v batožinovom priestore. Odložiť teda môžete čokoľvek, a to dokonca tak dobre, že to aj stratíte, resp. nájdete po mesiaci

Príjemná je aj jazda. Najmä v kombinácii s dvojlitrovým motorom HDi je Berlingo úsporným a zároveň živým spoločníkom. Šprint na stovku zvládne za trinásť sekúnd (v tomto prípade sme prekonali aj údaje výrobcu), na diaľnici sa rozbehne až na 160 km/h a to všetko pri priemernej spotrebe 6,5 litra, čo svedčí o mimoriadne úspornej prevádzke.

K pozitívam možno priradiť aj podvozok. Svojou konštrukciou síce nenáročný, no automobil podrží aj v zákrutách a nenakláňa sa viac než niektoré osobné automobily. S nedotáčavosťou rátajte až pri vyšších rýchlostiach v zákrute, ktoré si už väčšina vodičov ani nedovolí.

Konečné bilancovanie však väčšinou podlieha cene. Naše testovacie Berlingo ponúklo všetok dosiahnuteľný komfort a tak sa jeho cena vyšplhala na úroveň 680 020 Sk. To je relatívne veľa, no po odrátaní 20 percentnej DPH zoskočíme s cenou na 566 683 Sk. Danú cenu už môžeme pokojne označiť za vábivú.

Cena základného modelu:  Citroen Berlingo 2.0 HDi IN.Exclusive 654 000 Sk (vrátene DPH)
Cena testovaného vozidla:  680 02­0 Sk s DPH (566 683 bez DPH)
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, klimatizácia, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, výškovo nastaviteľný volant, hmlovky, autorádio + 4× repro, diaľkové ovládanie pod volantom
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  meta­líza, 10 900 Sk, prestavba na N1 15 120 Sk

Technické údaje:

Motor:  radový, vodou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním typu Common Rail, zdvihový objem valcov 1997 ccm, maximálny výkon 66 kW (90k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 205 Nm pri 1900 ot/minPre­vodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojkaPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies vpredu na priečnych trojuholníkových ramenách a tlmičových vzperách typu MacPherson , vzadu vlečené ramená vinuté pružiny vpredu, vzadu odpruženie pomocou torzných tyčí, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy:  vpre­du kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovaci system ABSKaroséria:  Päťmi­estna, päťdverová limuzína, DxŠxV 4137×1724×1810 mm, rázvor osí kolies 2693 mm, pohotovostná hmotnosť 1311 kg, celková hmotnosť 1920 kg, Objem batožinového priestoru 624/2800 litrov, objem palivovej nádrže 60 litrov
Zrýchlenie  Zrýchle­nie: z 0 – 100 km/h : 13.1 s
Maximálna rýchlosť:  160 km/h

debata chyba
Články podľa značiek