TEST: Citroen C3 1,6 X-TRCity – Fighter

Módnym formátom doby je kategória automobilov na voľný čas, a už takmer niet automobilky, ktorá by daný formát neponúkala. Reakciou značky Citroen na daný typ je skratka X-TR. Prvýkrát sa verzia X-TR obliekla do kabáta Citroenu C3. Testovali sme ju vo verzii 1,6 16V Sensodrive X-TR.

08.03.2005 15:28
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Genetické danosti modelu C3 sú jednoznačné. Bacuľaté tvary, obliny – preto verzia X-TR prekvapí jednoznačne mužnejším charakterom. Dosiahol sa paradoxne prvkami, ktoré by inak zhoršili estetika auta. Nelakované nárazníky, maska chladiča, prahy a lemy blatníkov, v ktorých vynikalo lakovanie okolia hmlovky, či spodná hrana zadného nárazníka.

Okrem toho pribudli strešné lyžiny a medzi poznávacie znamenia možno rátať aj hliníkové disky s ostrejšími črtami. Verzia X-TR má iba mierne zvýšenú svetlú výšku, takže priestor na predvádzanie sa zostáva vyhradený na pláže, či lesné cestičky. Prípadné nástrahy ľahkého terénu pomáha zvládať aj špeciálny kryt motora a elektronická uzávierka diferenciálu.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Palubná doska víta známou scenériou modelu C3, naopak predné aj zadné sedadlá núkajú odlišný tvar aj materiál. Bočné vedenie predných sedadiel je pomerne mäkké, takže ani verzia X-TR neopúšťa teritórium komfortu, v zákrutách by sa však zišlo lepšie bočné vedenie tela.

Priestorové pomery už mnohokrát odzneli, pre štvorčlennú rodinu je to v podstate viac než uspokojivá záležitosť, pätica dospelých v automobile absolvuje iba krátke trate. Batožinový priestor poteší Moduboardom, to jest dvojitou podlahou, ktorá nielen zvýši variabilitu, ale v prípade potreby aj skryje cenné veci pred pohľadmi nenechavcov.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Vybavenie verzie X-TR je pomerne bohaté 4× airbag, ABS s rozdeľovačom brzdnej sily, elektrické ovládanie okien a zrkadiel autorádio s CD prehrávačom a ovládaním pri volante, samozrejmosťou je posiľňovač riadenia a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. X-TR ponúka navyše detskú poistku ovládanú z miesta vodiča, zoznam praktický doplnkov obohacuje aj panoramatické spätné zrkadlo na sledovanie zadných sedadiel, ktoré mimochodom poslúži dobre aj pri jazde na viacprúdovej komunikácii a stolčeky na operadlách predných sedadiel.

Testovaný model obohatila automatická klimatizácia s chladenou prednou odkladacou schránkou, dažďový snímač, parkovací asistent a vyhrievanie spätných zrkadiel, ktoré v konečnom dôsledku pridali na cene ďalších 70.800 Sk.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pod kapotou úradovala najsilnejšia benzínová pohonná jednotka objemu 1,6 litra s výkonom 80 kW (109 k). Maximálny krútiaci moment 147 Nm zabezpečuje plynulú a komfortnú jazdu. vo vyšších otáčkach rastie aj temperament, nad hranicou 4000 ot/min si s ním možno zajazdiť skutočne športovo. Maximálna rýchlosť 192 km/h a zrýchlenie z 0–100 km/h za 11,9 sekúnd.

Motor spolupracoval s päťstupňovou poloautomatickou prevodovkou na ktorý možno vyriecť skôr pozitívnu kritiku. Vyčítať jej možno iba plynulosť radenia pod plynom, ktorá sa nezaobíde bez patričnej pauzy (odpojenie plynu, rozpojenie spojky, preradenie), treba však povedať že pauzu sa konštruktérom podarilo výrazne zmenšiť. Maximálny komfort preraďovania ponúka Senso Drive pri manuálnom režime a jemnom vypustení plynu, kedy preradenie takmer necítiť.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Jazdné vlastnosti Citroenu C3 X-TR sú aj vďaka širším pneumatikám neutrálne, nedotáčavosť sa hlási až vo vyšších rýchlostiach v zákrute. Kladné hodnotenie získa aj spotreba, napriek väčšine kilometrov v meste sa C3 X-TR 1,6 16V v priemere uspokojila so 7,8 litrami na 100 kilometrov, čo zhruba kopíruje údaje výrobcu.

Konečné hodnotenie vyplýva s označenia X-TR. I keď cé-trojku v danom prevedení nemožno označiť za extrémistu, punc istej exkluzivity mu uprieť nemožno. Výhodou daného modelu je unisexuálny charakter, podobne ako jeho využitie v meste, na chalupe či na pláži. Cena testovaného modelu 634.900 Sk je v hornej hranici akceptovateľné­ho pásma.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Citroen C3 1,6 16V Sensodrive X-TR: 564.100 Sk
Cena testovaného vozidla:  634­.900 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, elektronická uzávierka diferenciálu, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, autorádio s CD a ovládaním pod volantom, 15“ hliníkové isky kolies COYOTTE, palubný počítač, elektrická detstká poistka
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  Meta­líza: 11.000 Sk, Senzor cúvania: 7.900 Sk, Pack Automatická klimatizácia (atermické čelné sklo, klimatizovaná odkladacia schránka, automatické predné stierače s dažďovým snímačom, filter s aktívnym uhlím )+ vyhrievanie zrkadiel : 51.900 Sk

Technické údaje:

Motor:  Radový, vodou chladený zážihový štvorvalec s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, zdvihový objem valcov 1587 ccm, maximálny výkon 80 kW(110 k) pri 5750 ot/min, maximálny krútiaci moment 147 Nm pri 4000 ot/min.

Priemerná spotreba 7,8 l/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová poloautomatická prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies vpredu na priečnych ramenách a tlmičových vzperách typu MacPherson , vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy:  vpre­du a vzdau kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS s rozdeľovačom brzdnej sily.Karoséri­a:  Päťmiestna, päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 3850×1667×1519 mm, rázvor osí kolies 2460 mm, pohotovostná hmotnosť 1065kg, celková hmotnosť 1525 kg, Objem batožinového priestoru 305/1155 litrov, objem palivovej nádrže 47 l
Zrýchlenie  0–100 km/h – 11,9 s
Maximálna rýchlosť:  192 km/h

debata chyba
Články podľa značiek