TEST: Ford Fiesta 1,3 8V Centennial Plus:Dobrý základ

Automobily malej triedy plnia u nás ešte stále funkciu rodinného automobilu. Značka Ford ponúka v tejto triede model Fiesta. V redakčnom teste sme preverili základnú motorizáciu 1,3 Duratec s rodinne ladenou päťdverovou karosériou a akčnou výbavou Centennial.

08.03.2005 15:44
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Fenoménom značky Ford v posledných rokov je nepochybne model Focus, ktorý si presvedčil zvyšok sveta o kvalitách najstaršej automobilovej značky. Jeho dizajn bo sprvoti diskutovanou témou, no čas dokázal jeho zrelosť a Focus je pekný dodnes. Aj preto si model Fiesta požičal strih karosérie od väčšieho a úspešnejšieho bra­ta.

Základnou črtou karosérie Fiesta je dizajnová čistota s jemne zakódovaným športovým nádychom. Dizajn sa na nič nehrá, prvoradá funkčnosť. Jediným karosárskym efektom sú vyduté blatníky, ktoré opticky rozširovali automobil.

Zadná časť podlieha taktiež prísnej funkčnosti, za široký nakladací otvor batožinového priestoru vďačí Fiesta zvislým zadným svetlometom. Na druhej strane ukrýva Fiesta predsalen jednu dizajnovú zvláštnosť. V kategórii malých automobilov ako jediná ponúka tretie bočné okno.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Rovnaké hodnoty ako exteriér vyznáva aj interiér. Z hľadiska užívateľskej prijateľnosti sme ocenili kožou obšitý volant s dostatočne hrubým vencom. Robustnou možno nazvať aj radiacu páku, ktorá potešila presnými dráhami. Ovládacie prvky sú vo Fieste umiestnené logicky, ich ovládanie je prirodzené už po pár minútach strávených v aute.

Prístrojová doska ponúka dva prehľadné kruhové prístroje, naopak teplota chladiacej kvapaliny a palivomer sa núkajú v digitálnej podobe, čo mierne sťažovalo ich odčítateľnosť.

Stredová konzola je taktiež prísne funkcionalistická, fabrické autorádio je netradične rozčlenené do troch častí, kruhové výduchy kúrenia sú vtipným spestrením interiéru. Pochváliť treba ešte aj rozmernú odkladaciu skrinku.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Priestorová ponuka je veľmi dobrá, vzhľadom na rázvor osí kolies 2486 mm núka Fiesta dostatok priestoru aj na zadných sedadlách. Piatemu by už bolo tesno, na kratšie vzdialenosti, to však bez problémov vydrží.

Triedu malých automobilov si užívateľ uvedomí pri údaji o batožinovom priestore – 284 litrov plne zodpovedá priemeru tejto veľkostnej kategórie. Delené zadné sedadlá sú praktickým riešením nedostatku batožinového priestoru a umožňujú vytvoriť až 1230 litrov úložného priestoru.

Pod kapotou sa nachádzal základný agregát s objemom 1299 ccm a klasickou dvojventilovou technikou. Výkonom 51 kW (70 k) a maximálnym krútiacim momentom 106 Nm je alternatívou pre menej náročných, na druhej strane núka výhodu najnižšieho poistného zaťaženia.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Fieste prepožičiava prijateľnú dynamiku, pri obsadení dvoma osobami umožňuje aj športovejšiu jazdu. V priemere si Fiesta vo februári vypýtala 7,2 litra na 100 kilometrov, čo je o liter viac ako udáva výrobca vzhľadom na zimné podmienky, to považujeme za primerané. Pre bežného vodiča nebude celoročný priemer okolo 6 litrov problémom. br>
I keď základný motor nie je práve športovo orientovaný, podvozok ponúka veľmi vyvážené jazdné vlastnosti. Jeho naladenie je uhádnutým kompromisom medzi športovým a komfortným nastavením. Fiesta rovnako dobre zvláda zákruty, ako aj odfiltrovanie priečnych nerovností. Podvozok teda jasne dáva najavo, že je pripravený aj na silnejšie motory.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Ford Fiesta predstavuje vyvážený celok s piatimi dverami a základným motorom s adekvátnou priestorovou ponukou. Vzhľadom na dvojicu airbagov a prvky komfortu ako elektrické ovládanie okien je cena 402 900 Sk skutočne zaujímavá.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Ford Fiesta 1,3 Duratec 8V Centennial Plus 380.000 Sk
Cena testovaného vozidla:  402 90­0 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien, centrálne uzamykanie, výškovo nastaviteľný volant.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  Meta­líza: 13.000 Sk
Autorádio ICE 3500 s RDS a 4× repro 9.900 Sk

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový motor, uložený vpredu naprieč, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1299 cm3, maximálny výkon 51 kW (70 k) pri 5600 ot/min, maximálny krútiaci moment 106 Nm pri 2600 ot/min

Priemerná spotreba 7,2 l/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojkaPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies vpredu na trojuholníkovom ramene a vzperách MacPherson, odpruženie vzadu kľuková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu,Brzdy:  v­predu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdyKaroséri­a:  Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 3917×1683×1432 mm, rázvor osí kolies 2486 mm, pohotovostná hmotnosť 1107 kg, celková hmotnosť 1530 kg, Objem batožinového priestoru 284/1230 litrov,
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 15,3 s
Maximálna rýchlosť:  160 km/h

debata chyba
Články podľa značiek