TEST: Ford Focus ST 170:Superturismo na jednotku

Ochutnať športový model zabalený do kompaktnej karosérie je vždy pôžitkom. Ak totiž niekto zažil slasť chutne vyrezanej zákruty, preskočeného horizontu či akcelerácie, nechce s tým prestať. My sme si v krátkom teste vychutnali to najlepšie s predným pohonom a po každej jazde sme oblízali aj dvakrát. Našim partnerom bol Ford Focus ST 170.

08.03.2005 15:49
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Ford to s kompaktnými športovými automobilmi skrátka odjakživa vedel. Doménou Fordu boli okrem kráľovskej disciplíny F1, najmä rely v rámci ktorej s Escorty mnohokrát poľahky vybúchali konkurenciu. Pamätným modelom bol najmä RS Cosworth. Dnes sú tieto modely už zberateľskou záležitosťou a každý kto s nimi jazdil básni o tom dodnes.

Kultový model RS bol nedávno vzkriesený, my sme si potykali s miernejšou športovou variantou ST 170. Nový modelový ročník identifikujete podľa čírych predných svetlometov. Spoza priehľadného skla vykúkajú kanóny nabité svetelnou optikou, v našom prípade xenónovými výbojkami. Dané črty podtrhli trojdverovou karosériou naznačovaný športový appeal.

Bočná silueta jemne signalizovala 17“ palcovými hliníkovými diskami kolies s obutím 215/40 ZR 17 potenciál motora. Jediným odkazom zozadu bol pre predbehnutých strešný spojler a štítok na piatych dverách s nápisom ST 170. Inak sa Focus tváril celkom civilne, osobne však túto vlastnosť (civilný vzhľad športového automobilu) milujem.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

V interiéri sa karta obráti. Prístrojová doska upúta bielymi podkladmi prístrojov, ciachovanie tachometra do 260 km/h, či nápis ST na otáčkomere dvíhajú tep každého vodiča. Prídavné prístroje ako tlakomer a teplomer oleja stupňujú napätie, ktoré fixuje športové sedadlo Recaro s bezchybným bočným vedením a čuduj sa svete aj komfortom.

Vodičovi nezostáva už nič iné ako oprieť sa do hliníkom dekorovaných pedálov. Vzájomná poloha sedadla – volantu a pedálov je natoľko prirodzená, že v tomto smere nemá Focus konkurenciu.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Vydráždené zmysly diktujú už len jedno. Spojka – jednotka – jemné pošteklenie plynu, štart a zábava začína. Dvojka to zvládne po 120 km/h, trojka veselo ťahá za hranicu akejkoľvek povolenej rýchlosti, štvorka a päťka a šestka prichádzajú k slovu na diaľnici. Zašprintovať na stovku možno s ST 170 za 7,9 sekundy a z maximálnej rýchlosti 215 km/h sa už budete tešiť menej často, v súčasnosti sú cesty totiž viac než preplnené.

O radostnú jazdu sa po každom naštartovaní staral dvojlitrový motor rady Duratec ST. Športové vyladenie dokazuje aj maximálny výkon 123 kW (173 k) pri rovných 7000 ot/min. Motor sa mimoriadne ochotne vytáčal, na druhej strane sa prejavil aj ako kultúrny pri predpisovej jazde (Áno myslím tým dopravnú zápchu, či neustále preplnený Prístavný most) Pružnosť motora dokumentuje aj maximálny krútiaci moment 196 Nm pri 5500 ot/min.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Výkonom 170 koní však dnes disponuje už veľa športových modelov kompaktnej triedy. Áno, ale Focus ponúka to suverénne najlepší podvozok s predným pohonom, ideálne pritvrdené „estéčko“ vám zabezpečí doslova koľajnicové prejazdy zákrutami pod plynom. Náznaky nedotáčavého šmyku sa nedostavia ani pri vyšších rýchlostiach, ba naopak popustenie plynu si doprajú tí, ktorí vyznávajú pohľad do zákruty cez bočné okná. Kontra volantom a opätovné pridanie plynu ukončia prvé dejstvo, ktoré bude pokračovať v nasledujúcej zákrute, a znova, a znova..... . So zapnutým systémom ESP sú jazdné vlastnosti absolútne neutrálne, citlivú prácu systému značí iba blikajúca kontrolka.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Záverečné hodnotenie otvára cena. 1.029.000 Sk je cenou za každodenné vzrušenie pri nastupovaní, predohru pri štartovaní a následnom viacnásobnom orgazme v každej zákrute. Náš testovací exemplár si navyše doprial takmer všetku príplatkovú výbavu vďaka čomu sme sa dostali na maximálnu cenu 1.226.000. I tá mi však po jazdách pripadá atraktívna.

P.S. Priemerná spotreba sa charakterizovať nasledovne. 50 ročný otec 8,0 l/100km, 24 ročný syn 11,5 l/100 km – rodinný priemer 9,7 l/100 km.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Ford Focus ST 170: 1.029.000 Sk
Cena testovaného vozidla:  1 226 0­00 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, automatická klimatizácia, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie s alarmom, výškovo nastaviteľný volant, ABS+EBV, protipreklzový systém TCS
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  meta­líza, 14 000 Sk, strešné okno 23 500 Sk, Rádio s CD mechanikou CD Wechsler na 6 CD 7 000 Sk, ESP 41 900 Sk, Xenónové výbojky 40 900 Sk, Recaro – čiastočné kožené sedadlá 52 900 Sk, Zadný spojler 16 800 Sk,.

Technické údaje:

Motor:  radový, vodou chladený zážihový štvorvalec, variabilné časovanie ventilov VVT, štvorventilová hlava valcov, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1988 ccm, maximálny výkon 127 kW (173k) pri 7000 ot/min, maximálny krútiaci moment 196 Nm pri 5500 ot/minPre­vodovka:  šes­ťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, dvojhmotový zotrvačníkPod­vozok:  Vpredu: nezávislé zavesenie kolies vpredu na priečnych trojuholníkových ramenách a tlmičových vzperách typu MacPherson , vzadu priestorová viacprvková náprava Control Blade, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy:  vpre­du aj vzadu kotúčové brzdy vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, trakčná kontrola TCS, stabilizačný systém ESPKaroséria:  Päťmi­estna, trojdverová limuzína, DxŠxV 4174×1702×1430 mm, rázvor osí kolies 2615 mm, Objem batožinového priestoru 350/1205 litrov
Zrýchlenie  0 – 100 km/h : 7,9 s
Maximálna rýchlosť:  215 km/h

debata chyba
Články podľa značiek