TEST: Kia Carens 2,0 CRDi LX - Starostlivosť o rodinu

Moderným formátom doby je van a bodka. Kórejská automobilka Kia prispieva do danej kategórie dvoma modelmi. Väčším modelom je sedemmiestny Carnival, v teste sme preverili päťmiestny Carens 2,0 CRDi LX.

09.03.2005 18:05
debata
Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Už z prvých očných kontaktov je optická príbuznosť modelu Carens s modelom Rio jednoznačná, čím úspešne maskuje výšku karosérie. Aj pri pohľade zboku pripomína Carens skôr kombi, než automobil typu van. Kolmá zadná časť taktiež identifikuje vyššiu úžitkovú hodnotu – Carens je automobilom na každodenné použitie.

Rovnakú orientáciu prezrádza aj interiér. Originálne sa prezentuje stredová konzola. Jej strih je avantgardný, no napriek tomu pasuje do interiéru. Robustné ovládacie prvky sú usporiadané prehľadne, ich ergonómii niet čo vyčítať. Chromované rámiky prístrojov taktiež osviežujú interiér po vzhľadovej stránke.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Množstvo odkladacích priestorov uspokojí aj náročnejších, interiér pohltí od mobilu, cez digitálny fotoaparát až po minitašku všetko. Pochváliť treba aj fakt, že pomerne bohaté odkladacie možnosti majú aj pasažieri na zadných sedadlách.

Pre vodiča a spolujazdca sú pripravené pohodlné sedadlá, jedinou výčitkou je len vodorovný sklon lakťovej opierky, ktorý neumožňuje podoprenie lakťa a súčasné preraďovanie rýchlostných stupňov. Na zadných pasažierov čaká, rovnako veľkorysá ponuka priestoru, dvojica cestujúcich si nájde dostatok komfortu, s trojicou detí možno absolvovať pokojne aj dovolenkovú cestu.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Piate zadné dvere odkryjú 420 litrový batožinový priestor s praktickým dvojitým dnom. Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná ložná plocha bez zbytočných schodov s objemom 1010 litrov (merané po spodnú hranu okien), naopak pri častejšom nakladaní si človek uvedomí vyššiu nakladaciu hranu.

Pod kapotou sa nachádzal moderný štvorvalcový turbodiesel s objemom 2,0 a priamym vstrekovaním typu Common Rail. Jeho maximálny výkon je papierovo priemerný – 82,5 kW (112 k), podobne aj údaj maximálneho krútiaceho momentu 245 Nm pri 2000 ot/min nie je špičkou v danej triede.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Jazdný prejav však možno hodnotiť ako veľmi dobrý, pri prekročení hranice 2000 ot/min Carens ožije, motoru nie sú cudzie ani vysoké otáčky. V prípade potreby možno s Carensom jazdiť aj dynamicky na diaľnici bez problémov atakuje hranicu 172 km/h, čo je pre danú triedu viac než dostatočné, rovnako ako údaj zrýchlenia 13,5 sekúnd na obligátnych 100 km/h.

Priemerne si Carens vypýtal 7,5 litra na sto kilometrov, pri častejšom využívaní dynamiky možno rátať s jedným litrom navyše.

Aj napriek tomu však Carens nie je určený na športovú jazdu, čo dokazuje aj komfortnejšie ladený podvozok a relatívne nepresné dráhy radenia. V zákrutách sa síce nakláňa viac ako jeho konkurencia, nemá to však negatívny vplyv na jazdné vlastnosti.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Testovaná verzia LX predstavuje základný stupeň vybavenia dieselovej jednotky, napriek tmu však spĺňa drvivú väčšinu kritérií na pohodlný rodinný van. Dvojica frontálnych airbagov plus protiblokovací systém ABS dopĺňa manuálna klimatizácia, kompletná elektrifikácia, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie. Na listinu príplatkového vybavenia sa tak dostali iba prvky ako metalíza a prevedenie N1, vďaka ktorému klesne cena testovaného vozidla zo 649. 700 Sk na atraktívnych 564.117 Sk.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Kia Carens 2,0 CRDi LX: 649.700 Sk (N1 – 564.117)
Cena testovaného vozidla:  649­.700 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, protiblokovací systém ABS, + EBD, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, výškovo nastaviteľné sedadlá a volant, manuálna klimatizácia
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: žiadne

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1991 cm3, maximálny výkon 82,5 kW (112 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 245 Nm pri 2000 ot/min

Priemerná spotreba: 7,5 litra/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu pozdĺžne a priečne ramená, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy:  vpre­du aj vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBVKaroséria:  Päťdve­rový kompaktný van, DxŠxV 4439×1709×1603 mm, rázvor osí kolies 2555 mm, pohotovostná hmotnosť 1264 kg, celková hmotnosť 1750 kg, Objem batožinového priestoru 420/1010 litrov,
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 13,5 s
Maximálna rýchlosť:  172 km/h

debata chyba
Články podľa značiek