Automobilka Kia bojuje, celkom úspešne o priazeň, modelom Carnival. Silueta vanu je dôverne známa, Carnival nielen po vzhľadovej stránke, ale aj po technickej zdieľa konštrukciu so praotcom všetkých vanov- Chryslerom Voyager. Po optickej stránke je teda Carnival svieži, dávku zdravej agresivity mu možno prisúdiť vďaka nasávaciemu otvoru pre medzichladič stlačeného vzduchu..
Bočná línia skloňuje účelovosť jej rozmery sľubujú veľkorysí vnútorný priestor, zadné dvere sú tradične posuvné, široké zadné výklopné dvere potešia nejedného podnikateľa, aj vzhľadom na skutočnosť, že sa Carnival dodáva aj v úprave N1.
Interiér spĺňa to čo exteriér sľubuje – je mimoriadne priestranný. Pracoviska vodiča je prehľadné všetky prvky sú tam kde majú byť, čo podporuje intuitívne ovládanie. Pochváliť možno aj kvalitu spracovania, škoda opäť len farby plastov, ktoré by Carnival aj v tomto smere posunuli do prvej ligy.
Množstvo odkladacích prvkov je veľmi silnou stránkou modelu Carnival, vo dverách, v palubnej doske pred spolujazdcom, či v strede, rovnako ako aj stredovej konzole, nikde nechýbajú objemné odkladacie priestory vrátane držiakov na plechovky. Pri obsadení štyrmi osobami tak vzniká za druhým radom sedadiel vyslovene obrovsky batozinovy priestor.
Posádka má k dispozícii komfort limuzín, v testovanom vozidle nechýbala ani automatická klimatizácia (súčasť limitovanej olympijskej edície), či kompletná elektrifikácia, otázku bezpečnosti riešila dvojica airbagov.
Úplnou lahôdkou sú však nepochybne sedadlá. Prvá štvorica posádky si užíva rovnaký komfort, cestujúci na zadných sedadlách majú dokonca k dispozícii dvojicu lakťových opierok. Prekonať tak veľké vzdialenosti nie je vôbec žiaden problém, dovolenková cesta bude vyslovene pasiou.
Pod kapotou sa nachádzal vznetový štvorvalec s úctyhodným objemom 2,9 litra. Jeho výkon 106 kW (144 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 309 Nm zabezpečujú pohodlné, a na diaľnici aj patrične rýchle napredovanie s maximálnou rýchlosťou 179 km/h. Samotné zrýchlenie vďaka ťažšiemu sprevodovaniu mierne zaostáva za údajmi motora 15,2 sekundy, na druhej starne možno aj v meste vďaka pružnosti motora jazdiť na „päťke“ už od rýchlosti 60 km/h, čo sa pozitívne odráža na spotrebe.
Týždennú známosť s Kiou Carnival sme uzavreli s priemernou spotrebou 9,0 litra, čo je pri dynamickom štýle stále ešte prijateľná spotreba. Podvozok je cestovateľsky orientovaný, čo znamená že je príjemne mäkký, naopak v zákrutách nie je stavaný pre rýchlu jazdu, čo naznačuje aj vyššia pohotovostná hmotnosť – rovné dve tony. Tá by si zaslúžila aj silnejšie dimenzovanú brzdovú sústavu.
Konečné hodnotenie začíname cenou. Za 799.000 Sk ponúka Carnival výbornú protihodnotu, úprava N1 posunie cenu o rovných 19 percent nižšie – konkrétne na 686.555 Sk, kde už Kia Carnival nenájde ani jedného konkurenta.
Cena základného modelu: Kia Carnival 2,9 CRDi LX: 799.000 Sk (686.555 Sk – úprava N1)
Cena testovaného vozidla: 814.000 Sk (701.555 Sk N1)
Sériové vybavenie: Airbag vodiča aj spolujazdca, protiblokovací systém ABS, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel vrátane ich vyhrievania, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľný volant, tempomat, automatická klimatizácia.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: úprava N1: 18.000 Sk, perleťový lak 15.000 Sk
Technické údaje:
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2902 cm3, maximálny výkon 106 kW (144 k) pri 3800 ot/min, maximálny krútiaci moment 309 Nm pri 2000 ot/min
Priemerná spotreba: 9,0 litra/100 kmPrevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečné a priečne ramená, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.Brzdy: vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy protiblokovací systém ABS.Karoséria: Päťdverový van, DxŠxV 4925×1900×1730 mm, rázvor osí kolies 2905 mm, pohotovostná hmotnosť 2000 kg, celková hmotnosť 2665 kg, Objem batožinového priestoru 355 (obsedenie 7 osôb/3320 litrov,
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 15,2 s
Maximálna rýchlosť: 179 km/h