Test: Toyota Prius

Prestížny titul Auto roka 2005 v Európe toho roku pre seba ukoristil japonský model Toyota Prius. Ako prvý totiž prichádza na trh s revolučnou hybridnou technikou a mimoriadnou emisnou čistotou. Preto sme so záujmom preverili v redakčnom teste Toyotu Prius.

24.03.2005 13:28
debata

Pri pohľade zvonka neprezrádza hybridnú techniku pod kapotou nič, snáď len mierne netradičný tvar karosérie. Zaradiť ho možno kdesi medzi hatchback, alebo van jasná definícia karosérie neexistuje.

4,5 metra dlhá karoséria ponúka už pri pohľade zvonka dostatok priestoru, tento pocit sa po usadnutí za volant iba potvrdí. Rovnako aj na zadných sedadlách si nájde pohodlie dvojica dospelých, tvar zadnej lavice je dobre strihnutý aj pre trojicu detí. Jediným nedostatkom komfortu je príliš nízko uložená lakťová opierka, ktorá tak neplní svoju funkciu.

Vodič aj spolujazdec si užívajú komfort, ktorý poskytujú pohodlné mäkké sedadlá a rozmerná stredová opierka s veľkým úložným priestorom. Ručná brzda sa presťahovala naľavo od dvojice pedálov, radiaca páka automatickej prevodovky sa taktiež umiestnila na palubnej doske. Pokrokovú technológiu reprezentuje systém shift-by-wire, čo znamená že pákou dávate prevodovke iba povely, mechanická väzba tu neexistuje. Prius má aj elektronickú parkovaciu brzdu, ktorá sa aktivuje tlačidlom.

Celkovo pôsobí palubná doska futuristicky, nezvyklá je najmä orientácia na stredovú konzolu s rozmerným 7“ displejom s prepínačmi zobrazovaných informácií po bokoch karosérie oko estéta poteší aj lesklý finiš audiosústavy s CD meničom s malou odkladacou schránkou. Presne v duchu moderných technológií sú tachometer a ostatné prístroje digitálne, čo však neznižuje ich čitateľnosť.

Zaujímavým detailom je aj multifunkčný volant, ktorý ovláda všetky funkcie vrátane autorádia, tempomatu, klimatizačnej sústavy, či navigačného systému. Niektorým vodičom nemusí vyhovovať jeho tenký veniec, vďaka účinnému posilňovaču je jeho ovládanie bezproblémové.

Pod kapotou úradujú dva motory. Hlavnou pohonnou jednotkou je benzínový štvorvalec 1.5 l VVT-i s výkonom 57 kW (77 k) pri 5 000 ot./min a 115 Nm pri 4 000 ot./min, čo sú bežné hodnoty. Ale zrýchlenie z nuly na sto za 10,9 s a pružné zrýchlenie z 80 km/h na 120 km/h za 8,4 sekundy sú čísla, ktoré má na svedomí aj asistencia elektromotora.

Je to elektrický synchrónny motor s výkonom 50 kW (68 k) v pásme od 1 200 – 1 540 ot./min. a krútiaci moment dosahuje  400 Nm (!) v oblasti 0 – 1 200 ot./min (!!). Elektromotor čerpá energiu z akumulátorov s hmotnosťou 39 kg, ktoré zapríčinili menší objem batožinového priestoru.

Slovom „hybridná“ možno označiť aj prevodovku, ktorá spája generátor, elektromotor a zážihový agregát. Vďaka použitiu kontinuálne variabilnej prevodovky CVT, teda bezstupňovej prevodovky, je jazda s Priusom mimoriadne pohodlná, vyzdvihnúť treba najmä tichý režim oboch motorov.

Po stlačení tlačidla EV Toyota Prius úplne stíchne o pohon sa stará výlučne elektromotor. Tento režim možno využiť do rýchlosti 50 km/h a výrobca deklaruje 2 kilometrový dojazd, nám sa podarilo dosiahnuť hodnotu maximálne 1,5 kilometra. Danú funkciu sme ocenili najmä pri jazde v zácpe.

Deklarovanú priemernú spotrebu 4,9 litra možno dosiahnuť paradoxne skôr v mestskej premávke, kde sa elektromotor dostane častejšie k slovu. Mimo mesta a najmä na diaľnici treba rátať so spotrebou okolo sedem až osem litrov, celkový priemer 7,0 litra/100 km počas testu považujeme vzhľadom na zimnú prevádzku ako prijateľný.

Toyota Prius je demonštrátorom nových technológií, okrem hybridnej techniky v interiéri nájdete zabudovanú sadu Bluetooth, bezkľúčový štartovací systém, kalendár s pripomienkárom, servisný program, ukazovateľ aktuálneho pohonu, spotreby. O jazdnú stabilitu sa stará sofistikovaný systém VSC, oceniť treba aj výborné brzdy.

Jediným negatívom inak mimoriadne ekologického auta je jeho cena. 1.049.000 Sk je pomerne vysoká cena, z tohto hľadiska by bola vítaná intervencia zo strany vlády v podobe odpustených daní, či iného finančného zvýhodnenia.

Cena základného modelu: Toyota Prius: 1.049.000 Sk

Cena testovaného vozidla:  1.209.000 Sk

Sériové vybavenie:** Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém TRC, automatická prevodovka, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat, klimatizácia, autorádio s CD prehrávačom, hliníkové disky kolies.**


Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:

Autorádio s CD meničom na 6 diskov, Smart Entry& Start system, navigačný systém GPS na báze DVD, ovládanie navigácie na volante, Bluetooth systém, dotykový informačný systém (Bluetooth klimatizácia, navigácia, spotreba, audio), predné hmlové svetlá

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1497 cm3, maximálny výkon 57 kW (78 k) pri 5000 ot/min, maximálny krútiaci moment 115 Nm pri 1900 ot/min


Synchrónny motor s permanentným magnetom, s nominálnym napätím 500V, maximálnym výkonom 50 kW  krútiacim momentom 400 Nm/1200 ot/min, 28 niklových batérií s napätím 202V, prúdom 6,5 Ah, hmotnosť 39 kg.


Priemerná spotreba: 7,0 litra/100 km


Prevodovka: elektronicky riadená prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru (CVT), pohon predných kolies

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.


Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém TRC, stabilizačný systém VSC


Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4450×1725×1490 mm, rázvor osí kolies 2700 mm, pohotovostná hmotnosť 13200kg, celková hmotnosť 1725 kg, Objem batožinového priestoru 408 litrov.


Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 10,9 s


Maximálna rýchlosť: 170 km/h

debata chyba
Články podľa značiek