Test: Mazda RX-8

Je žltá, je štýlová, je nebezpečne sexy a má mimoriadne výnimočný motor. Testovali sme neobyčajnú Mazdu RX-8.

26.08.2005 17:21
debata

Kategóriu športových automobilov mimoriadne nápadne obohatila tradične nezvyčajná Mazda RX-8 už v roku 2003. Daný údaj sa pri pohľade na nadčasové tvary nezdá, mnohí motoristi ju stále považujú za novinku. Obdiv si RX-8 vyslúži najmä freestylovým otváraním dvier.

Je to pôsobivé, nápadne a aj praktické. Napriek jasným proporciám typu kupé RX-8 pohodlne zhltne štyroch cestujúcich v štýlovom interiéri. S mimoriadne kvalitným vypracovaním v čiernej farbe. Pohodlnými športovými sedadlami a bohatou interpretáciou symbolov wankelovho motora na prevodovej páke počnúc a opierkami hlavy končiac.

Prísne štvormiestny interiér stráži aj stredová konzola zasahujúca až na zadný rad sedadiel so striebornými lemami. Ergonómia je výborná aj napriek futuristickým črtám stredovej konzoly, volant má doslova ideálny priemer aj sklon. Vodič si polahodí pri pohľade na otáčkomer ciachovaný do orgazmických 10.000 ot/min!!!, pravá ruka doslova vychutná až nechutne krátke dráhy radenia a ideálne tvrdú trojicu pedálov.

Pod prednou kapotou treba hľadať technickú perličku – Wankelov motor. Napriek objemu 2×654 kubických centimetrov dosahuje maximálny výkon 170 kW (231 koní), menej radosti prináša údaj o pomerne skromnom maximálnom krútiacom momente „iba“ 211 Nm. Aj napriek tomu je údaj o zrýchlení z 0–100 km/h za 6,4 sekundy úžasný, nad hranicou 140 km/h stráca motor pružnosť, maximálka 235 km/h zaváňa konfliktom s políciou.

Daná charakteristika núti vodiča vytáčať motor kdesi za hranicu 5500 otáčok kedy sa ponúka maximum krútiaceho momentu a aj motor vydáva spod kapoty tie najkrajšie vzdychy. Zvuková kulisa natoľko fascinuje, že vysokým otáčkam podľahnú aj zarytí fanúšikovia ekonomickej jazdy.

Fascináciu, adrenalín a emócie treba neskôr zaplatiť na čerpacej stanici, kedy si uvedomím priemernú spotrebu vyše trinásť litrov, ekonomická pravá noha umožní dosiahnuť 10 litrov na 100 kilometrov, adrenalín sa vyplavuje pri 20 litroch na 100 kilometrov.

Na druhej strane výrazy excelentný a ideálne naladený sú vyhradené pre podvozok. Jeden z najlepších podvozkov, aké som mal možnosť so zadným pohonom preháňať. Hranice šmyku naznačuje celkom jasne, šteklenie zadočku v zákrutách si šikovný šofér doslova vychutná, menej skúsených stráži stabilizačný systém.

Prosto, čistý lifestylový automobil pre tých ktorý svoju dávku exhibicionizmu nijako neskrývajú a radi na seba pútajú pozornosť opačného pohlavia. MazdaRX-8 navyše ponúka talent na každodennú premávku s adekvátnou dávkou komfortu aj športu. Prosto ideál, až na tie časté návštevy benzínky.

Cena základného modelu: Mazda RX-8: 1.454.900
Cena testovaného vozidla:  1.494.900 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém VSC, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat, automatická klimatizácia, kožené čalúnenie
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
strešné okno 50.000 Sk
Technické údaje
Motor: Rotačný dvojrotorový motor typu Wankel s nepriamym vstrekovaním paliva zdvihový objem valcov 2×654 cm3, maximálny výkon 170 kW (231 k) pri 8200 ot/min, maximálny krútiaci moment 211 Nm pri 1900 ot/min

Priemerná spotreba: 13,1 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon zadných kolies,
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na zdvojených lichobežníkových ramenách a tlmičových vzperách vpredu aj vzadu, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DSC, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4435×1770×1340 mm, rázvor osí kolies 2700 mm, pohotovostná hmotnosť 1345 kg, celková hmotnosť 1820 kg, Objem batožinového priestoru 290 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 6,4 s
Maximálna rýchlosť: 235 km/h

debata chyba
Články podľa značiek