Test: Citroen C4 HDi

Automobilka Citroen sa našťastie vracia na pole silnej individuality a vlastnej tváre. Potvrdil to aj test Citroën C4 s motorom 1,6 HDi.

23.09.2005 12:16
debata

Dizajn, komunikačný jazyk je nevyhnutnou súčasťou komerčného úspechu. Citroën C4 konečne pulzuje na frekvencii individuality a jedinečných tvarov. V rámci kompaktnej triedy si tak C4 nepomýlite so žiadnym iným autom, počnúc maskou chladiča a skupinovými svetlami končiac je Citroen C4 jedinečným autom.

Kameň na kameni neostal ani v interiéri. Najväčšou zmenou je digitálny tachometer s prístrojmi, ktorý je aj napriek poverám prehľadný. Otáčkomer sa presunul nad ďalšiu novinku – pevný stred volantu s ovládacími prvkami po jeho krajoch. Možno nimi ovládať audiosystém, autotelefón vrátane hlasové ovládania, tempomat a limitér, informačný displej a aj  intenzitu podsvietenia prístrojov.

Tak sa dostávame k chuťovke, je ňou veniec volantu, ktorý sa neotáča spolu so stredom. Jeho hrúbka je ideálna a na danú vlastnosť sme si zvykli prakticky okamžite. Tretím ovládacím centrom je stredová konzola oddelená od palubnej dosky výrazným schodom. Obsahuje už len klimatizáciu a autorádio tradične s oddeleným displejom.

Netradičnú architektúru dopĺňajú ordinárne predné sedadlá s dobrým bočným vedením a slušnou priestorovou ponukou na zadných sedadlách, kde sa pohodlne usadia dvaja priemerne urastený dospelí. Známkou priemerný možno označiť v danej triede 350 litrový batožinový priestor, ktorý však spĺňa väčšinu požiadaviek na transportné aktivity.

Ideálnu, rodinne ladenú kombináciu vytvoril Citroen C4 s moderným dieselovým motorom 1,6 16V HDi so slušným výkonom 80 kW (109 k) a maximálnym krútiacim momentom 240 Nm (resp. 260 Nm pri overboostovom režime). Presne v duchu daných hodnôt je C4 dynamická a keď treba vie byť aj adekvátne úsporná s možnosťami atakovať päťapollitrovú priemernú spotrebu.

Ani dynamická jazda mu však nie je cudzia zrýchlenie z 0–100 km/h zvládne za slušných jedenásť sekúnd, maximálna rýchlosť 192 km/h je tiež údaj za hranicou bežného jazdenia. Rodinný, čiže kľudnejší charakter prezrádza aj podvozok s mäkším nastavením. Práve vďaka nemu je jazda príjemná, prejazd nerovností je omnoho pokojnejší. Citroen C4 však zvláda aj razantnú športovú jazdu, pričom sa síce nakloní o chlp viac ne ž germánska konkurencia, no stopu drží s rovnakou istotou, je však citlivý na zmenu zaťaženia v zákrutách.

Celkové hodnotenie je pozitívne. Citroen C4 sa nechce a ani sa nepodobá na žiadneho z konkurentov, tak v exteriéri ako aj v interiéri a ponúka presne to čo od nej väčšina zákazníkov očakáva – talent na každodenné používanie a v prípade motorov HDi aj mimoriadne ekonomickú prevádzku.

Cena základného modelu: Citroen C4 1,6 HDi Pack: 671.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  742.900 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 13.000 Sk, stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém ASR: 29.900 Sk, Atermické čelné sklo, elektrochromatické spätné zrkadlo, svetelný snímač, dažďový snímač, automatická dvojzónová klimatizácia: 29.900 Sk
Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1560 cm3, maximálny výkon 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 240 Nm pri 1750 ot/min (260 Nm overboost)

Priemerná spotreba: 6,9 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém ESP, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4260×1770×1460 mm, rázvor osí kolies 2578 mm, pohotovostná hmotnosť 1270 kg, celková hmotnosť 1800 kg, Objem batožinového priestoru 3500/1200 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 11,2 s
Maximálna rýchlosť: 192 km/h

debata chyba
Články podľa značiek