Test: Octavia 4x4 TDI

Dážď, sneh, mokré cesty a mnoho zákrut – to je teritórium automobilov s pohonom 4x4. Automobilka Škoda ponúka alternatívu v podobe verzie s pohonom 4x4. Testovali sme Octaviu Combi 4x4 TDI.

25.11.2005 12:47
debata

Nenápadná elegancia je silnou zbraňou novej generácie Škody Octavia, preto ju netreba predstavovať. Jedinou odlišnosťou verzie 4×4 je zvýšená svetlá výška karosérie na 163 milimetrov, ktorá viacej chráni podvozkové časti a samotný pohon 4×4 pred poškodením.

Ten vychádza z pohonu predných kolies, aktiváciu pohonu zadných kolies zabezpečuje elektronicky riadená spojka Haldex. Sofistikovaná konštrukcie umožňuje v prípade ideálnych podmienok odpojenie pohonu zadných kolies, čo prináša najmä úsporu paliva. Naopak na zmenu podmienok reaguje v priebehu niekoľkých milisekúnd.

V praxi Octavia 4×4 nepozná „zahrabanie“ predných kolies, zadné sa pripájajú prakticky okamžite, funkciu aktívneho pohonu 4×4 prakticky vodič necíti, naopak najmä v zákrutách pocíti trakčnú výhodu, najmä menej častým zasahovaním systému ESP, ktorý zasahuje až za hranicou rozumného jazdenia. Vodič ocení aj presnú šesťstupňovú manuálnu prevodovku a ideálnu hrúbku venca volantu.

Kombinácia s turbodieselovým motorom bude výrazne žiadanejšia jediným nedostatkom je mierne nižšia dynamika vyjadrená zrýchlením z 0–100 km/h 12,9 sekúnd, čo je o sekundu menej než má verzia s pohonom predných kolies a 10 km/h stráca aj maximálka – 181 km/h.

Obeťou vyššej aktívnej bezpečnosti je aj priemerná spotreba, ktorá si pripísala tiež jeden liter, výsledok 6,9 litra na 100 kilometrov však stále patrí medzi ekonomické hodnoty. V čistej mestskej premávke však treba k danej hodnote pridať takmer pol litra, proste opäť daň za vyšší počet pohyblivých prvkov.

Inak Octavia Combi poteší priestorovou ponukou, na sedadlách aj v prípade batožinového priestoru. Testovaný automobil sa navyše chválil aj mimoriadne bohatým vybavením. Nechýbal ani navigačný systém, dvojzónová automatická klimatizácia, xenónové svetlomety, či snímanie tlaku v pneumatikách. Trocha prekvapil fakt, že za praktickú stredovú opierku si bolo treba priplatiť 5000 Sk.

Konečne hodnotenie je pozitívne kombinácia pohonu 4×4 a turbodieselového motora prináša presne to, čo zákazníci očakávajú – vyššiu priechodnosť najmä k chatám na horách, lepšie a najmä bezpečnejšie jazdné vlastnosti pri ekonomickej prevádzke jazdy.

Cena základného modelu: Škoda Octavia Combi 4×4 1,9 TDI: 854.990 Sk
Cena testovaného vozidla:  1.003.440 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, klimatizácia Climatic.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10.700 Sk,  Stredná lakťová opierka vzadu : 5.000 Sk, TMP – kotrola hustoty pneumatík: 2.250 Sk, Parkovací senzor vzadu: 11.300 Sk, Tempomat: 13.850 Sk, hliníkové kolesá 16“ Sirius: 3950 Sk, xenónové svetlomety: 23.950 Sk, Malý kožený paket: 3.750 Sk, Navigačný systém (farebný display): 69.300 Sk, Vnútorné spätné zrkadlo s dažďovým senz. a stmavovaním: 4.400 Sk.
Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu čerpadlo-dýza, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1896 cm3, maximálny výkon 77 kW (105 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 250 Nm pri 1900 ot/min

Priemerná spotreba: 6,9 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon všetkých kolies prostredníctvom systému Haldex.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu štvorprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém ESP, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4572×1769×1470 mm, rázvor osí kolies 2578 mm, pohotovostná hmotnosť 1320 kg, celková hmotnosť 1980 kg, Objem batožinového priestoru 580/1350 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,9 s
Maximálna rýchlosť: 181 km/h

debata chyba
Články podľa značiek