Test:Toyota Yaris 1,0

Dennodenne absolvujete dopravnú špičku a hľadáte spoľahlivého partnera na chvíle strávené za volantom a občasné vychádzky za mesto? V prípade Toyoty Yaris 1.0 by to mohla byť láska na prvý pohľad.

15.02.2006 10:22
Toyota Yaris 1,0 VVTi Foto:
Toyota Yaris 1,0 VVTi
debata

Yaris I bol obrovský hit, aký vo svojom repertoári nemá ani švédska Abba. Iba po Európe ich behá vyše 1,2 milióna a v súčasnosti tento model predstavuje štvrtinu celkového predaja Toyoty na starom kontinente. Šesť rokov sa Yaris I držal na špičke a na sklonku života ešte zaznamenal najvyšší predaj za celú kariéru. Roky neoklamete a s rovnakou samozrejmosťou, ako sa deň strieda s nocou, musela Yaris I nahradiť mladá čerstvá krv.

Na minuloročnom autosalóne IAA vo Frankfurte sme po prvýkrát naživo spoznali Yaris II. Po všetkých stránkach – dizajn, rozmery, technika – nová Toyota dávala najavo, že má ambície poskytnúť všetko, čo sa od moderného malého auta očakáva. A ona to naozaj poskytuje.

Malé veľké auto

Bucľaté tvary sú tak milé a priateľské, že sa jednoducho nemôžu nepáčiť. Okatá a usmiata maska dáva Yarisu ten správny hravý charakter, aký by auto tejto kategórie malo mať. Dúfajme, že to nebude vo verzii T-Sport kontraproduktívne. Yaris, oproti „jednotke“ narástol o 110 mm na dĺžku, 35 mm na šírku a výška sa zväčšila o 30 mm. Rázvor si polepšil v porovnaní s Yarisom I o 90 mm. Tieto rozdiely sa okamžite premietli do priestorovej ponuky v interiéri. Vodič a spolujazdec nemajú najmenší dôvod sa sťažovať, dlháň v zadnom rade by už mohol mať isté námietky. Avšak osoby menšieho vzrastu budú mať na zadných sedadlách nadštandardné podmienky – jednotlivé časti delené v pomere 60:40 sú samostatne posúvateľné a majú nastaviteľný sklon. Od ich usporiadania závisí veľkosť batožinového priestoru. Tá sa pohybuje od 272 litrov do 363 litrov, po sklopení sedadiel máte po hornú hranu predných sedadiel k dispozícii 737 litrov. Extrémisti, ktorí sú ochotní natlačiť veci až po strop, dostanú do Yarisu 1086 litrov nákladu.

Kvalita spracovania je v Yarise striedavo oblačná. Niekde vás prekvapí solídne vyhotovenie, no vzápätí zavriete príručnú skrinku s takým rachotom, až zblednete. Ale keď už hovoríme o tých skrinkách – pred spolujazdcom sú dve, vodič má jednu za volantom, na obidvoch koncoch palubnej dosky sú pod výduchmi ventilácie malinké schránky na drobnosti, po bokoch stredovej konzoly nájdete ďalšie dutiny… K tomu si pripočítajte držiaky na fľaše vo všetkých dverách a musíte uznať, že Yaris je v tomto smere skutočne prepracovaný. Pracovisko vodiča je prehľadné, optitrónové prístroje v stredovej kaplnke sú dobre čitateľné, na nekonvenčne rozmiestnené ovládače ventilácie si rýchlo zvyknete. Fajčiari budú chvíľu pátrať po zapaľovači, ktorý je dokonale schovaný pod stredovou konzolou.

Tri valce stačia

Jednolitrový trojvalec nás prednedávnom milo prekvapil pod kapotou malinkého Ayga, ktoré sa ani mimo mestskej premávky nenechalo s týmto motorom zahanbiť. Pripomeňme, že vďaka variabilnému časovaniu ventilov VVT-i dosahuje výkon 69 koní, čo je v tejto kubatúre jedna z najlepších hodnôt. Pod kapotou Yarisu nadobudlo týchto necelých sedemdesiat koní trochu iný charakter. Dvesto kíl navrch oproti Aygu sa nedá prehliadnuť, ale vo svojom prirodzenom prostredí si s ním bez problémov vystačí. Snaha o dynamickejšiu jazdu si vyžaduje udržať motor vo vyššom spektre otáčok, predsa len najvyšší výkon prichádza až pri šiestich tisícoch. Ak budete tlačiť na pílu, palubný počítač vám vyhodí spotrebu ďaleko cez sedem litrov na sto kilometrov. Klasickým mestským štýlom, ktorým sme sa s Yarisom pohybovali najčastejšie, sme sa v týchto mrazoch dostali na úroveň 6,3 litra na 100 km.

Na ceste je Yaris veľmi priateľský. Volant vám toho síce veľa neprezradí, ale udržiava istú úroveň zdvorilostnej konverzácie. Ak ho správne nasmerujete, vie sa zahryznúť do stopy a vďačne sa oprieť do zákruty.

Hodnotenie

Ako každý životný partner, aj nový Yaris má svoje neduhy. Výborne ich však prekrýva kladnými stránkami svojej osobnosti a má šancu stať sa rovnakým lámačom sŕdc ako jeho predchodca. Určite neurobíte chybu, ak si s ním začnete.

Cena základného modelu: Toyota Yaris 1,0 VVT-i Base: 369.900 Sk

Cena testovaného vozidla:  381.900 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, brzdový asistent, elektrický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľný volant, autorádio RDS s CD.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10.700 Sk

Technické údaje
Radový trojvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 998 cm3, maximálny výkon 51 kW (69 k) pri 6000 ot/min, maximálny krútiaci moment 93 Nm pri 3600 ot/min

Priemerná spotreba: 6,3 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečená zadná náprava spojená s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.
Brzdy:  vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, brzdový asistent BA.

Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 3750×1695×1530 mm, rázvor osí kolies 2460 mm, pohotovostná hmotnosť 1055 kg, celková hmotnosť 1440 kg, Objem batožinového priestoru 272/363/737 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 15,7 s

Maximálna rýchlosť: 155 km/h

 
debata chyba
Články podľa značiek