Test: Chrysler Sebring

Američan z vyššej spoločnosti sa rozhodol preraziť v sfére, ktorú majú pod palcom nemecké sedany. Či sa na to dostatočne vyzbrojil, sme zistili za volantom verzie Limited s motorom 2.0CRD.

30.09.2007 22:16
Chrysler Sebring Foto:
Chrysler Sebring 2.CRD Limited
debata

Posledné mesiace či skôr už roky sa na našom trhu nesú v duchu zvýšenej snahy amerických automobiliek preraziť v tunajších zemepisných šírkach. Do zoznamu oficiálne zastúpených značiek na Slovensku pribudol Cadillac, Dodge, Chevrolet… Lenže Chrysler u nás nie je žiadny nováčik a má tu stabilné zázemie, takže brať naňho v tomto prípade ohľad ako na nováčika by nebolo namieste. Vyložme teda karty na stôl a pozrime sa, koľko žetónov v tejto partii Sebring získa, prípadne stratí.

Netradične zaujímavý

Či skôr zaujímavo netradičný exteriér je vo svojej modernej podstate jemne „strihnutý“ retroštýlom, vďaka čomu sa výrazne odlišuje od konzervatívnejších Európanov a dáva zákazníkom možnosť vybrať sa inou cestou. Majestátna postava sa od pomerne klinovitého predku rozširuje smerom dozadu, kde je Sebring zakončený mohutným zadným nárazníkom. V prednej časti auta nájdeme krásnu kapotu a pre značku charakteristickú masku chladiča, škoda len vysunutého predného nárazníka, ktorý nás esteticky trochu rušil. Musíme podotknúť, že nášmu kusu – v čiernej farbe, na 17“ diskoch a chromovanými doplnkami – elegancia rozhodne nechýbala. A bola to práve jeho odlišnosť od európskeho konzervativizmu, ktorá ľudí k autu pritiahla a vyslúžila si pozitívne hodnotenia.

Relatívne krátke veko batožinového priestoru je hlavným a jediným obmedzujúcim faktorom pri snahe využiť štedrých 441 litrov naplno. Sebring tento, pre sedany typický, handicap kompenzuje variabilitou vnútorného priestoru – okrem sklopenia zadných sedadiel je sklápateľné aj operadlo sedadla spolujazdca, čo je pri prevoze dlhých predmetov na nezaplatenie.

Vnútorný priestor

Na ten si Američania potrpia. Na ploche auta s rázvorom 2765 mm vytvoril Chrysler dostatok miesta pre cestujúcich vpredu i vzadu, hlavne v prípade druhého radu s nadpriemerným priestorom na hlavu. Sedadlá by mohli mať v oboch prípadoch výraznejšie tvarovanie, predsa len na hladkej koži sme sa v zákrutách trochu šmýkali.

Bledý interiér sa k tmavému autu výborne hodil, jeho dizajnéri sa však mohli držať známeho „menej je niekedy viac“ a z množstva použitých farebných odtieňov a materiálov trochu ubrať.

Ako vodič máte pred sebou trojicu budíkov zapustených do oválnych tunelov a všetky ovládacie prvky nájdete na stredovej konzole, ktorá je napriek tejto skutočnosti prehľadne a jednoducho koncipovaná. Ovládanie príplatkového multimediálneho systému, ktorého súčasťou je navigácia a 20 GB harddisk, prebieha prostredníctvom dotykového displeja a tlačidiel po jeho boku. Systém dokáže prehrávať filmy na DVD a na pevný disk si môžete cez USB vstup ukladať fotografie či hudobné súbory. O kúsok nižšie sa do jedného radu postavilo ovládanie sklonu svetlometov, vyhrievania sedadiel, vypínanie ESP a výstražných smeroviek. Trochu netradične si v týchto končinách našlo miesto aj ovládanie palubného počítača, s ktorými sme si počas testu nejako nesadli.

Imitácia dreva a hliníka, huňaté koberčeky a bohatá výbavy stavia Sebring vysoko, nehovoriac o ručičkových hodinkách dodávajúcich palubnej doske nádych luxusu. V očiach európskeho zákazníka však toto snaženie pokrivkáva na kvalite spracovanie, v ktorej americký sedan za nemeckými etalónmi objektívne zaostáva.

Vlastnými zbraňami

Vo svojom ťažení na starom kontinente nenechal Chrysler nič na náhodu a ako turbodieselovú pohonnú jednotku (v Európe obzvlášť populárna) zvolil známy dvojliter z dielne koncernu Volkswagen. Motor pracuje so systémom čerpadlo – dýza, takže má hlučnejšiu povahu než agregáty vybavené vstrekovaním common-rail. Zatiaľ čo Volkswagenu sa podarilo motor vo svojich modeloch celkom dobre utlmiť (po stránke akustickej i vibračnej), Sebring by si potreboval vzhľadom na svoje ambície osvojiť trochu vyberanejšie spôsoby.

Tandem 2.0CRD a šesťstupňový manuál pracoval výborne. Pri ostrej jazde sme sa v meste dostali na 9 litrov na 100 km, s chladnou hlavou sme oscilovali medzi siedmimi a ôsmimi litrami nafty na sto kilometrov. Za mestom nebudete mať problém klesnúť k šiestim litrom.

Na ceste

Sebring chce byť v prvom rade pohodlným manažérskym vozidlom, ktoré svojmu vodičovi poskytne pohodlné zvezenie, primerane dynamické a so slušnou spotrebou. Túto rolu má naštudovanú vynikajúco a je v nej ako doma. Ak sa cesta zvlní a príde reč na prudšiu zmenu smeru, jazdu začnú sprevádzať výraznejšie náklony karosérie a menšia ochota auta reagovať na pokyny, ktoré sa mu snažíte dať prostredníctvom volantu.

Záver

Chrysler Sebring je rozporuplná osobnosť. Prichádza na náš trh s niečím novým (čo je dnes veľmi cenné) a dáva nám možnosť vybrať sa pri kúpe auta inou cestou. Tradičný americký koktail, zostavený z bohatej výbavy a priaznivej ceny, by potreboval trochu „poeurópštiť“ a dochutiť jemnejším spracovaním.

Cena základného modelu Chrysler Sebring 2.0CRD Limited: 989.000 Sk
Cena testovaného vozidla: 1.094.800 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca – viacstupňový, predné bočné airbagy, hlavové airbagy pre predný a zadný rad sedadiel, ABS+ESP+TCS+BAS, predné hmlové svetlá, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX vzadu, centrálne zamykanie diaľkovým ovládaním, alarm, audiosystém s CD a MP3, 6× reproduktor Boston Acoustic, automatická klimatizácia, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, sedadlo spolujazdca sklápateľné do roviny, sklopné zadné sedadlá delené 60:40 so stredovou opierkou, výškovo a osovo nastaviteľný multifunkčný kožený volant v kombinácii s drevom „Tortoise Shell“, elektricky ovládané okná vpredu a vzadu, palubný počítač s ukazovateľom teploty a kompasom na prístrojovom paneli, progresívny posilňovač riadenia, tempomat, spätné zrkadielka vyhrievané a elektricky ovládané, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, disky kolies z ľahkých zliatin 18" x 7.0, pneumatiky 215/55R18 BSW, tlakové ostrekovače predných svetlometov, kľučky dverí vo farbe karosérie, kožený interiér, vyhrievané predné sedadlá

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
navigačný systém + dotykový displej + 20 GB HDD (89.900 Sk), metalíza (15.900 Sk)

Technické údaje

Motor: radový štvorvalec, vznetový, priame vstrekovanie systémom čerpadlo – dýza, zdvihový objem 1986 ccm, maximálny výkon 103 kW (140 k) pri 4000 ot./min, najvyšší krútiaci moment 310 Nm pri 1750 ot./min
 
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 8,2/5,1/6,2 litra na 100 km
** **
6-stupňová manuálna prevodovka, suchá hydraulicky ovládaná jednokotúčová spojka, pohon predných kolies

Podvozok: vpredu vzpery McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrútnym stabilizátorom, vzadu viacprvkové zavesenie kolies s priečnym stabilizátorom
 
Brzdy: predné kotúčové s vnútorným chladením, zadné kotúčové, ABS+ESP+TCS+BAS

Karoséria: 4-dverová limuzína, DxŠxV 4850×1843×1497 mm, rázvor osí kolies 2765 mm, pohotovostná hmotnosť 1635 – 1710 kg (v záv. od výbavy), objem batožinového priestoru 441 litrov (podľa SAE), objem palivovej nádrže 64 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 11,1 s

Maximálna rýchlosť: 203 km/h

debata chyba
Články podľa značiek