Test:Fiat Grande Punto

Fiat Punto prvej generácie sa stal ikonou talianskeho dizajnu, a vzorom pre celoeurópsky bestseller. Rovnaké ambície má aj tretia generácia. Testovali sme Fiat Grande Punto 1,3 JTD

19.06.2006 07:08
Fiat Punto 1,3 Multijet Foto:
Fiat Punto 1,3 Multijet
debata

Predovšetkým dizajn

Jednoduchý, účelný a zároveň štýlový. A to nielen vďaka príplatkovej oranžovej metalíze je Grande Punto. Giugaro už neraz vytvoril fenomenálne tvary, ani tentoraz sa nemýlil. krása jednoduchosti vynikne najmä na trojdverovej karosérii, čisté línie narušili v prípade testovacieho vozidla iba praktické ochranné lišty.

Robustný, no športový štýl prezentuje najmä zadná časť. otvor batožinového priestoru je užší, majiteľ však celkom ochotne pustí pár centimetrov nakladacieho otvoru v prospech estetiky aj vyššej tuhosti karosérie. Najmä ak sa môže spoľahnúť na 275 litrový batožinový priestor.

Identické indície interiéru.

Opäť prirodzenosť, žiadne pokusy, jasná ergonómia i rozmiestnenie ovládacích prvkov, či prehľadný prístrojový panel. Grande Punto vsadilo aj vnútri na štýlovú prostotu, jediným výrazným prvkom je snáď len rozdelenie stredovej konzoly. To umožnilo vytvoriť odkladací priestor, ktorý je tak krytý pred pohľadmi nenechavcov.

Predné sedadlá sú športové aj mimoriadne pohodlné, z nárastu dimenzií profitujú aj cestujúci vzadu. Športovo orientovaná trojdverová karoséria bohužiaľ značne obmedzuje variabilitu aj samotný komfort nasadania na zadné sedadlá. Ale na druhej strane je športová. Pozitívne možno hodnotiť aj kvalitu spracovania interiéru, prioritu racionálnych výrobných nákladov však dokumentovala aj tvrdosť plastov.

Šesť stupňov 90 koní.

Matematika pod kapotou diktovala 90 dieselových koní získaných z objemu 1,25 litra. Maximálny krútiaci moment, rovných 200 Nm spracovala šesťstupňová manuálna prevodovka s presným radením. Svoju silu ukazoval motor až vo vyšších otáčkach, pri športovej jazde treba motor držať nad hranicou 2500 ot/min.

Naopak pod spomínanou hranicou je motor pomerne slabý, do popredia sa dostáva najmä ekonomika prevádzky. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,9 sekundy a maximálna rýchlosť 175 km/h jasne naznačujú hranice maloobjemového motora. Na druhej strane ekonomika prevádzky v podobe päťlitrovej priemernej spotreby a najnižšia sadzba povinného ručenia rozhodne potešia.

Oblasť lepšieho priemeru obsadia aj jazdné vlastnosti, mäkšie vyladený podvozok a elektrický posilňovač riadenia potešia najmä v meste, razantnejšie jazdiaci vodiči by uvítali aj o pár stupňov viac tvrdosti podvozku aj ťažšie sprevodovanie posilňovača.

High-tech či nové technológie

Autorádio s MP3 prehrávačom patrí dnes skôr do oblasti štandardu, Grande Putno však ponúka aj možnosť prehrávania skladieb z USB kľúča, ktorý možno zasunúť do čítacieho zariadenia v odkladacej skrinke. Nevýhodou je, že v danej polohe sa skrinka nedá zatvoriť. Potešilo aj pomerne dobre fungujúce hlasové ovládanie niektorých funkcií autorádia.

Grande Punto – krása, štýl a cena

Nárast imidžu, nárast rozmerov, nárast kvality a bezpečnosti. To všetko sa bez navŕšenia ceny automobilu žiaľ nezaobíde. Podobne je to aj v prípade modelu Grande Punto. Je to momentálne najžiadanejšia európska novinka a v kategórii malých automobilov rozhodne patrí medzi najkrajšie. Preto neprekvapuje základná cena – 509.900 Sk. Tá však zahŕňa všetky prvky bezpečnosti –dokonca aj tie, na ktoré v danej triede ani nie sme zvyknutí

Cena základného modelu: Fiat Grande Punto 1,3 Multijet (90 k) Dynamic: 509.900 Sk

Cena testovaného vozidla: 575.100 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, elektrický posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak – 9900 Sk, bočné ochranné lišty – 2300 Sk, autorádio s MP3 prehrávačom 3.900 Sk, manuálna klimatizácia – 42.000 Sk, hliníkové disky kolies 16“ z ľahkých zliatin.

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1248 cm3, maximálny výkon 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 200 Nm pri 1750 ot/min

Priemerná spotreba: 5,0 litra/100 km

Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.

**Brzdy: ** vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4030×1685×1490 mm, rázvor osí kolies 2510 mm, pohotovostná hmotnosť 1130 kg, , Objem batožinového priestoru 275 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 11,9 s

Maximálna rýchlosť: 175 km/h

debata chyba
Články podľa značiek