Test: Opel Zafira CDTI

Prvá generácia nasadila latku variability kompaktného MPV veľmi vysoko a dlho danej triede aj kraľovala. Od druhej generácie sa očakáva to isté. Testovali sme Opel Zafira 1,9 CDTI.

19.04.2006 14:59
Opel Zafira 1,9 CDTI Enjoy Foto:
Opel Zafira 1,9 CDTI Enjoy
debata

Opel Zafira predchádzajúcej generácie vytrhol Opel s niekoľkoročnej letargie, a samotnú značku vrátil do povedomia bežných motoristov. Triedu kompaktných MPV dokonca nadefinoval, variabilita interiéru sa stala predlohou pre mnohých konkurentov.

Nezmenené priority

Opticky sa nová generácia celkom logicky zaradila do novej dizajnérskej línie, i keď zároveň ostala verná konzervatívnejšiemu poňatiu. Striedmym tvarom asistujú chrómové lišty, ktoré sa pokúsili posunúť Zafiru do prémiovej časti kategórie MPV.

Pohľad do „kufra“ sa nezmenil, aj v novej generácii nájdeme dvojicu mimoriadne jednoducho sklápateľných sedadiel samozrejme bez príplatku. Variabilita je identická s predchodcom, nová generácia dokonca ponúka v tomto smere ešte viac priestoru, pre štyroch cestujúcich je Zafira ako stvorená aj na dlhšie trate vrátane dovolenkového balenia.

Variabilita druhej generácie

Interiér ponúka adekvátne striedme stvárnenie s jasným rozmiestneným ovládačom. Logika ich rozmiestnenie je jasná, i keď ich ovládanie vyžaduje istý cvik najmä čo sa týka ovládania intenzity ventilácie, či nastavenia teploty. Pochváliť možno aj predné sedadlá, ponúkajú ideálny kompromis medzi bočným vedením a komfortom sedenia.

Medzi dizajnérske perličky patrí aj ručná brzda prevzatá akoby z kokpitu lietadla, drevené lišty sa tiež pokúšali privodiť atmosféru luxusu do prevažne šedého interiéru.

Absolutórium si zaslúžia aj odkladacie možnosti, pod sedadlom, vedľa neho, v prednej aj zadnej lakťovej opierke (zadnú tvorí sklápateľný stred, čo je na druhej strane neestetické). V neposlednom rade treba pochváliť aj strešnú konzolu, ktorá ponúka ďalšie odkladacie priestory a samozrejme nesmieme zabudnúť ani na 645 litrový batožinový priestor v prípade sklopeného zadného radu sedadiel.

Sportdiesel

Pod kapotou úradovala najsilnejšia dieselová alternatíva, 150 koňový turbodiesel s viac než 320 Nm krútiacim momentom. Kombinácia výkonových parametrov znamená zrýchlenie z 0–100 km/h za 10,4 sekundy, či maximálnu rýchlosť tesne pod hranicou 200 km/h. Športovým výkonom vďaka turbodieselu asistuje aj prijateľná priemerná spotreba paliva. Počas testu sme dosiahli priemer 8,7 litra, treba však zohľadniť zimnú prevádzku. Pochváliť možno aj jeho akustický prejav, ktorý paradoxne ustupuje do úzadia najmä vo vyšších rýchlostiach.

Tvrdšie vyladenie podvozka prezrádza športovejší charakter vanu, ktorý poteší skôr mladších vodičov, jazdné vlastnosti sú dobromyseľné bez vážnejších nedostatkov, jazdnú istotu vodičovi dodáva aj stabilizačný systém ESP. Aj po jeho vypnutí je pomerne jednoduchá konštrukcia zadnej nápravy stabilná s citlivosťou na zmenu zaťaženia v zákrute sa prejavuje až pri necivilných rýchlostiach.

Opäť na špici

Konečné hodnotenie novej generácie vychádza z faktu postavenia a zodpovednosti Opelu. Zafira splnila do bodky všetky očakávania. Vzhľadom ostala na vlne elegantného konzervativizmu, variabilitu interiéru pozdvihla na novú úroveň s jasnými cestovateľsko-rodinnými prioritami. Zafira ponúka aj široké možnosti individualizácie, pod kapotou favorizujeme jednoznačne vznetové verzie pričom testovaný turbodiesel dostáva aj nálepku športový.

Cena základného modelu: Opel Zafira 1,9 CDTI Enjoy: 963.400 Sk
Cena testovaného vozidla:  1.146.400 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém ESP, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, elektricky vyhrievané spätné zrkadlá centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, klimatizácia, autorádio s CD plus 6×repro.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
hlavové airbagy: 25.000 Sk, Presklená strecha s odkladacími konzolami: 59.500 Sk, tempomat: 12.000 Sk, Aktívne opierky: 15.000 Sk, dažďový snímač + elektrochromatické spätné zrkadlo: 5.700 Sk, snímače tlaku v pneumatikách: 8.000 Sk, metalický lak: 18.000 Sk, disky kolies  z ľahkých zliatin 16× 6,5. 9.800 Sk, Tmavé tónovanie zadných skiel: 5.800 Sk, klimatizácia s automatickým riadením teploty: 8.000 Sk, lakťová opierka: 8.400 Sk, palubný počítač: 9.000 Sk.

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1910 cm3, maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 2000 ot/min

Priemerná spotreba: 8,7 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.
Brzdy: ** vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém ESP
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4470×1800×1630 mm, rázvor osí kolies 2705 mm, pohotovostná hmotnosť 1555 kg, celková hmotnosť 2190 kg, Objem batožinového priestoru 140/645/1820 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 10,4 s
**Maximálna rýchlosť:
198 km/h

debata chyba
Články podľa značiek