Test: Renault Espace

Pred dvoma rokmi oslávil priekopník „MPV-izmu“ svoje okrúhle dvadsatiny. Počas týždňa s Renault Espace 2.0 dCi si človek uvedomí, aká dlhá doba to v automobilovom priemysle skutočne je.

23.10.2006 00:25
Renault Espace Foto:
Renault Espace 2.0 dCi Privilege
debata

Pôvodne nesmelý projekt francúzskej Matry, odmietnutý koncernom PSA ako príliš drahý a riskantný, sa dostal do rúk Renaultu, ktorý z neho spravil legendu svojej triedy. Od osemdesiateho štvrtého sa na trhu vystriedali štyri generácie tohto MPV-éčka a posledná z nich prešla tento rok faceliftom. Espace dostal nové prvky výbavy, špičkový dvojlitrový turbodiesel a pozornejšie oči si všimnú aj drobné kozmetické zmeny.

Dnešný dizajn Espacu navodzuje dojem, akoby sa auto zrodilo priamo v ultramodernej parížskej štvrti La Défence. Obrovská presklená plocha, ostré línie a „diamantový“ tvar predných svetlometov robia z veľkopriesto­rového Renaultu vesmírny koráb.
Po usadnutí za volant zistíte, že futuristický exteriér bol iba predjedlom v tejto vesmírnej odysei. Dokonalo hladké krivky palubnej dosky narúšajú iba výduchy klimatizácie. Na prvý pohľad je Espace vybavený len volantom a radiacou pákou. Až po chvíli si uvedomíte, kde sa čo v interiéri nachádza. Ovládanie klimatizácie je na vodičových dverách, francúzsku obdobu i-drivu nájdete medzi prednými sedadlami (tu našťastie nemusíte byť členom Mensy, aby ste sa ho naučili používať). Autorádio ukryté v stredovej odkladacej schránke je vybavené diaľkovým ovládaním, o schránku vedľa sa nachádza DVD jednotka patriaca navigačnému systému Carminat. Mimochodom, tá je jednou z príplatkových noviniek, ktorú priniesla tohtoročná omladzovacia kúra a k jej funkciám patrí aj prehrávanie MP3 súborov a bluetooth.
Cestujúci vzadu majú možnosť sami si regulovať intenzitu ventilátora klimatizácie, nechýbajú im výklopné letecké stolčeky. Už tak priestrannú kabínu opticky zväčšuje otvárateľná panoramatická strecha. V niektorých prípadoch sa ukázala iba ako otvárateľná a so zatváraním sme museli chvíľu maturovať, ale to už je prejav známej achillovej päty Renaultov v oblasti elektroniky.
Aj nami testovaná verzia so základným rázvorom ponúka možnosť vybaviť auto ďalšími dvoma sedadlami, to už ale budú kapacity batožinového priestoru skresané na nulu.

2.0 dCi

Podstata faceliftu sa nachádza pod fascinujúcim futuristickým rúškom, do ktorého dizajnéri Espace zahalili. Krátka predná kapota ukrýva jednu z najmodernejších pohonných jednotiek súčasnosti – turbodiesel 2.0 dCi s výkonom 175 koní a najvyšším krútiacim momentom 360 Nm. Obe maximá sú položené o 250 otáčok nižšie ako je pri dieseloch zvykom, vďaka čomu má motor výborný záťah už odspodu. Dvojtonový Espace mu nerobil nijaké vrásky na chladiči a kombináciou s kvalitným, istým podvozkom vytvoril Renault veľmi príjemný cestovateľský koktail. Pri prudkých prejazdoch zákrut či nerovností sa auto mierne rozkýva, ale to je iba fyzikálny dôsledok jeho vyššej postavy. Keď to celé sčítame, dostanem dynamické a pohodlné MPV, ktorému nerobí problém, ak na to trochu pritlačíte. Riadenie je trochu preposilované, ale na to si zvyknete po pár (kilo)metroch. Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom sa nám zdá v reálnom živote trochu podsadená, ale dosiahnuteľná. Týždeň, ktorý sme s Espacom prežili, nás vyšiel v priemere na necelých desať litrov na sto kilometrov. Ak zohľadníme štýl jazdy a podiel mestskej premávky, nemáme motoru čo vyčítať.

Samostatné riadky si v tomto teste zaslúži výhľad z vozidla, ktorý bol jednoducho perfektný. Vďačíme za to veľkému čelnému sklu a minimalistickým predným stĺpikom.

Záver

Mali sme v rukách Espace s najvyšším stupňom výbavy Privilege, takže nám nemalo čo chýbať a navyše bol poháňaný skvelým turbodieselom, ideálnym pre toto auto. Daňou za štýl, komfort a pohonnú jednotku je cena. Pri nej stojí za to zvážiť, či nie je lepšie oželieť zopár prvkov vo výbave a neisť radšej do predĺženej verzie Grand.

Cena základného modelu Renault Espace 2.0 dCi Privilege: 1.460.800 Sk
Cena testovaného modelu: 1.651.400 Sk

Sériová výbava:
predné adaptívne airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, stropné airbagy pre 1. a 2. rad sedadiel, ABS s EBV + podpora brzdenia v núdzovej situácii, ESP + ASR, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, nastaviteľná bederná opierka, lakťové opierky, automatické uzamykanie dverí za jazdy, dažďový a svetelný senzor, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, bi-xenónové svetlomety s automatickým nastavením a ostrekovačmi svetlometov, dve zadné slnečné žalúzie (okna dverí), elektricky ovládané vyhrievané sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, elektronická karta Renault, elektronický imobilizér,  hlava radiacej páky v koži, elektrické ovládanie predných a zadných okien s ochranou proti privretiu, ISOFIX, koľajnice pre posuvné sedadlá, kožený poťah športový v kombinácii s alcantarou, letecké stolíky na zadných stranách sedadiel a držiaky nápojov, automatická klimatizácia s oddeleným nastavením pre vodiča a spolujazdca, nárazníky vo farbe karosérie, palubný počítač, plnohodnotné rezervné koleso montované zospodu vozidla, poloautomatická parkovacia brzda, variabilný posilňovač riadenia, predné svetlomety do hmly, predpríprava na montáž telefónu a DVD, rádio 4×30W s prehrávačom CD a MP3, ovládaním pri volante, diaľkové ovládanie, systém stálej kontroly tlaku v pneumatikách, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, volant výškovo a osovo nastaviteľný, zadný parkovací senzor

Príplatková výbava:
Zliatinové disky 17“ (29.900 Sk), elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo (4.900 Sk), karta Renault „Keyless Entry“ (20.000 Sk), navigačný a komunikačný systém Carminat s hlasovým ovládaním telefónu cez bluetooth a s rádiom 4×40W MP3 s meničom na 6 CD (109.900 Sk), predný a zadný parkovací senzor (10.000 Sk), vyhrievané predné sedadlá (15.900 Sk)

Technické údaje

Motor: naftový štvorvalec, chladený kvapalinou, preplňovaný, systém vstrekovania common-rail, zdvihový objem valcov 1995 cm3, maximálny výkon 125 kW (190 k) pri 3750 ot./min, najvyšší krútiaci moment 360 Nm pri 1750 ot./min
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 9,3/6,5/7,4 litra na 100 km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna
Podvozok: vpredu: vzpery MacPherson, priečny stabilizátor, vzadu: torzná náprava s vlečnými ramenami, stabilizátor
Brzdy: na všetkých kolesách kotúčové, vpredu s priemerom 308 mm, vzadu s priemerom 300 mm, ABS + EBV
Karoséria: päťdverová limuzína, 4661 × 1860 × 1728 mm (DxŠxV), rázvor osí kolies 2804 mm, pohotovostná hmotnosť 1855 kg, celková hmotnosť 2075 kg, objem batožinového priestoru 291/2860 litrov, objem palivovej nádrže 83 litrov
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h za 9,8 s
Maximálna rýchlosť: 204 km/h

debata chyba
Články podľa značiek