Test: Škoda Octavia RS

Je málo áut, v ktorých pohodlne prepravíte päť dospelých ľudí a takmer šesťsto litrov batožiny. A ešte menej tých, ktoré to zvládnu tak rýchlo, ako Škoda Octavia RS s motorom 2.0 TFSI.

08.10.2006 20:30
debata

Od odhalenia prvej „eresy“ už ubehlo dobrých päť rokov a dnes je z nej, dá sa povedať, kultová škodovka. Stoosemdesiat koňová preplňovaná 1,8-ka spravila z Octavie – priateľského rodinného auta, malého diabla. Bola brutálna a (ne)skutočne rýchla.
Tak, ako má iný charakter sériová Octavia druhej generácie, tak sa zmenila aj povaha vyladenej verzie RS a jej prístup k rýchlosti je vo viacerých smeroch odlišný. Ale poďme poporiadku.

Auto dvoch tvárí:

Rozdvojená osobnosť môže byť v prípade auta veľmi pozitívna črta osobnosti. Ak hovoríme o Octavii RS, tak to platí dvojnásobne. Na jednej strane máte k dispozícii 560 litrový batožinový priestor a pri štvorčlennom zložení posádky vám poskytne správnu mieru komfortu, na druhej strane je ostrejším víkendovým športovým náčiním. Úspech „eresy“ spočíva v tom, že sa u nej tieto dve stránky nijako nebijú.
Dobre – nie je to najtvrdší ani najrýchlejší hot-hatch, vieme si predstaviť o kúsok viac miesta na zadných sedadlách, ale genialita kompromisu medzi rodinným a športovým auto to úplne vykompenzuje.

- ostrý hatch

S čím máme teda tú česť? Srdce Octavie tvorí už známy koncernový dvojlitrový štvorvalec s turbom a priamym vstrekovaním FSI, ktorý bije v rôznych výkonových prevedeniach pod kapotami Audín, Seatov či Volkswagenov. V „erese“ dosahuje okrúhlych 200 koní, ktoré servíruje v úctyhodne širokom pásme od 5100 do 6000 ot./min. A táto hodnota je kombinovaná s krútiacim momentom 280 Nm – ten je na výstupe už od 1800 až po 5000 ot./min. To, čo nájdete napísané v tabuľkách, je v praxi realitou. Vďaka extrémne širokým spektrom použiteľných otáčok sa s Octaviou môžete doslova hrať, skúšať, na ktorý prevodový stupeň ešte zrýchli. A ona naozaj zrýchli hocikedy. Do dvoch tisíc je to síce iba suchý úvodný predslov, potom si zoberie slovo turbodúchadlo a program sa začína rozbiehať. Od 4000 do 6000 otáčok je to neutíchajúci koncert, ktorý vás dokonale vtiahne do deja. Kombinácia dvoch stoviek koní, takmer 300 Nm a 18“ diskov vám budú trochu brať volant z ruky, najmä na nekvalitnejšom povrchu. S tým treba počítať.
Oproti svojej predchodkyni je súčasná RS uvoľnenejšia a má trochu vyberanejšie spôsoby, ale nepokúšajte jej trpezlivosť. Vie, ako vám otvoriť brány do pekiel a zúžiť zreničky. Tvrdý (stále však komfortný) podvozok, ešte priostrený príplatkovými osemnástkami, presné a krátke dráhy radenia a dvojliter s výborným záťahom – tento koktail môže mať charakter longdrinku i dvojitého ginu. Záleží len na vás. V tom prvom prípade zaplatíte za sto kilometrov jazdy niečo cez deväť litrov, ťažko však odoláte štýlu jazdy, ktorý vás vyjde na 11–12 litrov na 100 km.

- rodinné auto

Túto úlohu zvláda Octavia RS veľmi dobre. Batožinový priestor je obrovský a prístup doň je vďaka prevedeniu liftback bezproblémový. Športové sedadlá sú pevné a pohodlné zároveň a obdobne je na tom podvozok. Napriek tvrdšiemu naladeniu je stále schopný odfiltrovať rázy a nerovnosti na ceste takým spôsobom, že si nebudete po každej jazde kontrolovať zubné plomby. Interiér verzie RS je hliníkovou obdobou sériového, v ktorom pribudli športové pedále, volant a radiaca páka. Cestujúci sú obklopení kvalitnými a dobre zapracovanými materiálmi, prehľadná stredová konzola je zárukou bezstresového nastavenie klímy a audia počas jazdy.

Záver

Tak si to zhrňme. Máme tu dobrý podvozok, výborný motor a radenie, i keď trochu preposilňované riadenie. Športové sedadlá sú vhodné na športovú i rozvážnu jazdu, v kvalitnom interiéri nič nevŕzgalo, ani keď sme na to tlačili na našich cestách. V aute sa budete cítiť dobre vy, manželka, deti i batožina. Jednoducho Turbo na každý deň…

Cena základného modelu Škoda Octavia RS: 939.990 Sk
Cena testovaného vozidla: 995.340 Sk

Sériová výbava:
ABS+EBV+MSR+AS­R+EDS+HBA+DSR+ES­P, airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou, bočné airbagy, signalizácia nezapnutého bezp. pásu vodiča, centrálne zamykanie SAFE s diaľkovým ovládaním, imobilizér, ISOFIX – príprava pre uchytenie 2 detských sedačiek, hlavové opierky vzadu – 3 ks, ukazovatele smeru integrované do vonkajších spätných zrkadiel, volant nastaviteľný v dvoch osiach, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel, osvetlenie batožinového priestoru, bedrové opierky vpredu, delené zadné sedadlo, elektromagneticky uzamykateľné viečko palivovej nádrže, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, elektricky nastaviteľné vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, predné hmlové svetlomety, palubný počítač, tónované sklá, Climatronic – dvojzónová klimatizácia, osvetlenie nástupného priestoru integrované v spätných zrkadlách, disky z ľahkých zliatin Zenith 7,0 J x 17“, rezerva s oceľovým diskom – neplnohodnotná, rádio Stream s CD a MP3, spojler na 5. dverách, aktivácia výstražných svetiel pri kritickom brzdení, športová koncovka výfuku, bočné ochranné lišty lakované vo farbe karosérie, športové kryty pedálov, brzdové strmene vo farebnom prevedení, športové sedadlá vpredu, indikátor kontroly tlaku v pneumatikách, športový 3-ramenný kožený volant, malý kožený paket, nárazníky s integrovaným spojlerom vo farbe karosérie, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, vkladané tkané koberce

Príplatková výbava:
disky Zenith z ľahkých zliatin 7,5 J x 18“ / 225/40 R18 (9.650 Sk), parkovacie senzory vpredu a vzadu (21.400 Sk), elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo a dažďový senzor (4.400 Sk), Sound System – 12× repro a digit. Ekvalizér (12.450 Sk), vyhrievanie predných sedadiel (7.450 Sk)

Technické údaje:
Motor: benzínový motor, preplňovaný radový štvorvalec, priame vstrekovanie paliva FSI, štvorventilová technika, zdvihový objem valcov 1984 cm3, maximálny výkon 147 kW (200 k) medzi 5100–6000 ot./min, najvyšší krútiaci moment 280 Nm medzi 1800–5000 ot./min.
Spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 10,9/6,2/7,9 litra na 100 km
Prevodovka: manuálna šesťstupňová, plne synchronizovaná
Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu štvorprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: kvapalinové dvojokruhové, diagonálne prepojené s podtlakovým posilňovačom Dual Rate, vpredu aj vzadu kotúčové
Karoséria: päťdverová limuzína, 4578 × 1769 × 1447 mm (DxŠxV), rázvor osí kolies 2577 mm, pohotovostná hmotnosť 1400–1470/1940 kg, objem batožinového priestoru 560/1420 litrov, objem palivovej nádrže 55 litrov
Zrýchlenie: 0–100 km/h za 7,3 s
Najvyššia rýchlosť: 240 km/h

debata chyba
Články podľa značiek