Duo vozidiel Musso a Korando nedokázalo na našom trhu značku Ssangyong presadiť, niekoľko málo predaných kusov predstavuje vzácne endemity našich ciest. Ale čo bolo, bolo… V dnešných dňoch u nás automobilka prežíva comeback a chcela by sa tu na druhý pokus úspešne etablovať modelmi Rexton, Kyron a Rodius.
Sedem miest je základ
Rodius je veľký. Obrovský. Je to kus auta, ktorý nemáte šancu prehliadnuť. Na dĺžku s prehľadom presahuje päťmetrovú hranicu a nápravy sú od seba vzdialené celé tri metre. Na takomto podvozku odveziete sedem spokojných cestujúcich v konfigurácii 2+2+3, ktorí budú priasť priestorovým blahom. Na želanie vám Ssangyong dodá aj extrémnu deväťmiestnu verziu, tu už ale s nejakým miestom na batožinu nepočítajte. Prístup na zadnú lavicu si nevyžaduje nijaký krkolomný eskamotérsky výkon ani v prípade vyššieho vzrastu. Sedadlá v strednom rade sú otočné a posúvateľné, takže usporiadanie interiéru závisí len od vašej fantázie. Veľkokapacitným ambíciám Rodiusu je prispôsobená aj klimatizácia – na stredovom paneli nájdete dva regulátory ventilátoru, jeden pre prednú časť kabíny a druhý pre zadnú.
Plasty a spracovanie interiéru spĺňajú kórejský štandard. Palubná doska je elegantná, pred vodičom je iba súbor kontroliek a údaj o zaradenom prevodovom stupni, veľké prehľadné budíky nájdete umiestnené v strede.
Koráb ciest
Celý charakter auta smeruje k čo možno najkomfortnejšiemu zvezeniu všetkých siedmich členov posádky. Mäkký podvozok a vyše päť metrov dĺžky vytvára pocit, že s Rodiusom skutočne po ceste plávate ako s veľkým korábom. A ako kapitán zaoceánskeho parníka sa budete cítiť pri každom otáčaní (to auto by snáď malo mať stredový kĺb ako autobus) a parkovaní (od krajných polôh musíte volantom otočiť asi pätnásťkrát). Neistý prejazd zákrutou vám už iba ujasní dojmy – Rodius je predovšetkým o komforte, tlačidlo vypnutia ESP bude používané minimálne. Ak ho budete hnať, dá vám jasne najavo, kde sú jeho priority. Systém AWD prenáša takmer celý krútiaci moment na zadnú nápravu, pri rýchlostiach nad 100 km/h tam smeruje 85 %. Vodič má možnosť uzamknúť pomer na 50:50, aktivovať redukovaný prevod a prebudiť v Ssangyongu jeho športovo-úžitkovú črtu osobnosti. Nezanedbateľné previsy a trojmetrový rázvor vás ale pustia nanajvýš na udržiavanú lesnú cestu.
Motor s objemom 2,7-litra pochádza z radov Mercedesu, dosahuje najvyšší výkon 165 koní a krútiaci moment 342 Nm. Sila agregátu nechýba, ale mať na starosti viac ako dve tony čistej hmotnosti nie je maličkosť. Päťstupňový automat je ťažký flegmatik, do podraďovania sa nijako nehrnie, s čím treba pri predbiehaní počítať. Výborný priebeh krútiaceho momentu (maximum medzi 1800–3250 ot./min) mu hrá perfektne do kariet, radí plynulo a jeho spolupráca s päťvalcovým turbodieselom je prakticky bezchybná. Spotreba nafty sa pohybovala okolo 10 litrov na 100 km. Ak zohľadníme pohotovostnú hmotnosť 2142 kg a použitie automatickej prevodovky, tak hospodárnosťou Rodius príjemne potešil.
**Cena základného modelu: ** Ssangyong Rodius Xdi270 AWD: 1.063.620 Sk
Cena testovaného vozidla: 1.063.620 Sk
**Sériové vybavenie: ** Airbag vodiča a spolujazdca, protiblokovací systém ABS, rozdeľovanie brzdného účinku EBD, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľný volant, hliníkové disky kolies, hmlovky, automatická klimatizácia, tempomat, automatická prevodovka, parkovacie snímače.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: žiadne
Technické údaje:
**Motor: ** Radový päťvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2696 cm3, maximálny výkon 121 kW (165 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 342 Nm pri 1800–3250 ot/min
Priemerná spotreba: 9,4 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová automatická prevodovka, hydrodynamický menič, aktívny pohon všetkých kolies TOD.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách a tlmičových vzperách, vzadu viacprvková (5) zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.
Brzdy: ** vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
**Karoséria: Päťdverová športovo úžitková limuzína, DxŠxV 5125×1820×1915 mm, rázvor osí kolies 3000 mm, pohotovostná hmotnosť 2106 kg, celková hmotnosť 2750 kg, Objem batožinového priestoru litrov,
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 13 s
**Maximálna rýchlosť: ** 174 km/h