Test: Volvo S40 D5

Najsilnejší dieselový motor v ponuke Volva päťvalcová verzia D5 putovala pod kapotu doteraz najmenšieho modelu. Bude kombinácia harmonická? Testovali sme Volvo S40 D5.

09.12.2006 15:43
Volvo S40 D5 Momentum Foto:
Volvo S40 D5 Momentum
debata

Typické Volvo

Indícií takmer dvestokoňového výkonu pod kapotou je na karosérii skutočne málo. Elegantná karoséria vystavuje na obdiv iba dvojicu koncoviek výfuku a 16“ hliníkové disky kolies s obutými pneumatikami 205/55 R16, ktoré sú štandardom.

Inak sa vyznačuje S40 jasnou dizajnérskou lingvistikou. Ona jednoznačne zaraduje „es štyridsiatku“ do rodiny Volvo. Navyše masívna karoséria sľubuje vysoký stupeň aktívnej bezpečnosti i dostatok priestoru.

Interiér bez zbytočností

Vodiča privíta prehľadný interiér. Kaplnka prístrojov ponúka iba dvojicu kruhových prístrojov (otáčkomer a rýchlomer) s integrovaným palivomerom a ukazovateľom stavu chladiacej kvapaliny. Slovkom štýlová možno označiť stredovú konzolu. Tá je supertenká a za sebou ukrýva  priestor na kabelky krajších spolucestujúcich.

Ovládacie prvky stredovej konzoly sú rozmiestnené logicky. Nesmie chýbať ani tradičná postavička, prostredníctvom ktorej si posádka naordinuje prúdenie vzduchu na ním požadované telesné partie.

Najneskôr po nasadnutí si prejaví veľkostná kategória Volva S40. Interiér ponúka miesto pre štyroch, piaty pasažier si svoj komfort nenájde, naopak dvojica sediacich vzadu má v lakťovej opierke k dispozícii aj držiaky na nápoje.

180 dieselových koní plus automat

Dôkazom potentného agregátu pod kapotou bola aj päťstupňová automatická prevodovka, ktorá je zatiaľ jedinou alternatívou kombinácie s motorom D5. s tradičnou kulisou,. Okrem plne automatického režimu ponúka aj sekvenčný mód a zimný jazdný režim .

Ten sa prejavil brutálnym záťahom, kedy potvrdil 180 koní (132 kW) pod kapotou a mamutí krútiaci moment 350 m. Na stokilometrovú rýchlosť šprintuje v priebehu 8,5 sekundy, maximálna rýchlosť predstavuje 225 km/h.

Dynamika však tentoraz neznamená automaticky vysokú spotrebu. Počas testu sme sa pohybovali v rozmedzí siedmych až deviatich litrov, pričom treba brať do úvahy automatickú prevodovku.

Slová pochvaly si zaslúži podvozok. Potvrdzuje špičkové postavenie podvozka Fordu Focus a účinne maskuje vrodenú nedotáčavosť. Tá sa prejavuje za hranicou odvahy drvivej väčšiny vodičov. Dovtedy sú jazdné vlastnosti neutrálne aj napriek tomu ich však chráni stabilizačný systém, tentoraz pod označením DSTC.

Špičkový model ponuky Volvo sa prejaví aj v cenníku. Tam mu patrí popredné miesto v cenníku a jeho cena presahuje hranicu jedného milióna o dvestotisíc korún. Už v základnom prevedení však ponúka takmer všetky prvky komfortu. Na príplatkovú listinu sa dostali tak prémiový audiosystém alebo chuťovky v podobe systému BLIS, ktorý vás upozorňuje na automobil pohybujúci sa v mŕtvom uhle. Raz darmo Volvo je predovšetkým bezpečné.

Cena základného modelu: Volvo S40 D5 Momentum: 1.215.000 Sk
Cena testovaného vozidla:  851.400 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, stabilizačný systém DSTC, elektronický brzdový asistent EBA, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat, automatická klimatizácia, palubný počítač, multifunkčný volant, hliníkové disky kolies, daždový snímač a elektrochromatické spätné zrkadlo vo vnútri.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
vypínač airbagu spolujazdca: 2.300 Sk, parkovacie snímače vzadu: 18.600 Sk, Audiosystém High performance 14.900 Sk, Metalický lak 25.100 Sk.

Technické údaje
Motor: Radový päťvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2401 cm3, maximálny výkon 132 kW (180 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 350 Nm pri 1750 ot/min

Priemerná spotreba: 8,5 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  automatická prevodovka, hydrodynamický menič, pohon predných kolies

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu štvorprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.

Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, stabilizačný systém DSTC, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
Štvordverová sedan strednej triedy, DxŠxV 4470×1770×1450 mm, rázvor osí kolies 2640 mm, pohotovostná hmotnosť 1460 kg, celková hmotnosť 2000 kg, Objem batožinového priestoru 560/1350 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h: 8,5 s

Maximálna rýchlosť: 220 km/h

debata chyba
Články podľa značiek