TEST: BMW 118dKompaktná elita

Štatistiky hovoria jasnou rečou – prémiový segment automobilov rastie, značkový pôvod je žiadaný aj v najnižších kategóriách automobilov. Automobilka BMW zostúpila do kompaktných sfér najprv s modelom Compact, no plnohodnotný debut predstavuje až modelový rad 1. Redakciu poctil BMW 118d.

08.03.2005 15:09
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Najviac diskutovanú tému – dizajn možno teraz zaradiť medzi silné stránky kompaktného premianta. Ten svojím názvom jasne definuje svoju pozíciu – je vstupnou bránou do modrobieleho sveta. Pohľad spredu sa zaradil do rodiny, predné reflektory sú bohato dimenzované, nesmú chýbať obličky. Nasávací otvor predného nárazníka by však mohol byť aj odvážnejší.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Bočná línia je mixom tradície a novej dizajnovej éry. Jasná hrana tiahnuca sa bokom automobilu je deliacou čiarou. nad ňou sa nachádza tradične zalomené zadné okno, naopak spodná časť je masívna aj vďaka šťavnatej interpretácii blatníkov, ktoré zhltnú aj deväťnásťpalcové disky kolies. Testovaný exemplár roloval na základných pneumatikách s rozmerom 195/55 R16 s núdzovým dojazdom aj v prípade úplnej straty tlaku v pneumatikách.

Zadná časť poteší masívnym vzhľadom, prioritu tuhosti karosérie prezrádza aj úzku otvor do batožinového priestoru. Ten ponúka objem 330 litrov, čo je priemerná hodnota v danej triede. priestorové pomery na sedadlách určuje rázvor osí kolies 2660, čo je viac ako priemer danej triedy na druhej strane si klasická koncepcia pohonu vyžiada svoje. V praxi to znamená obmedzený priestor na zadných sedadlách, nároky mladej rodiny však spĺňa BMW na jednotku.

V ostrom protiklade sú predné športové sedadlá, ktoré poskytujú prvotriedny komfort sedenia, perličkou je nastavovanie šírky bedernej časti. Ideálnu bočnú oporu si tak nájdu rovnako útle reprezentantky nežného pohlavia, ako aj silnejšie postavy. Pozícia vodiča za volantom je špičková , rezanie zákrut je doslova pasiou.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Aj vďaka podvozku, ktorý je nedeliteľnou súčasťou povestnej radosti z jazdy. V zákrutách je BMW suverénne so zapnutím systémom ESP je zneistenie sexi prdelky takmer nemožné, prakticky sa prejavuje iba na klzkom povrchu. Kvapky šťastia uvolní prvý stupeň deaktivovania systému ESP. Ten pustí do 25 % preklzu kolesá pri rýchlejšom rozbiehaní, podobne nechá zadnú časť v miernom šmyku, vážnejšie kúsky však nedovoľuje. Úplné vypnutie systému ESP dovolí vychutnať rýdzu radosť z jazdy iba do rýchlosti 50 km/h, nad danou hranicou sa automaticky zapína.

Pohon mala na starosti základná dieselová jednotka. Pejoratívne označenie základná si snáď ani nezaslúži – s výkonom 90 kW (122 k) a maximálnym krútiacim momentom 280 Nm pri 2000 ot/min sa postará o dynamiku. Na stovku za rovných desať sekúnd, magickú dvojstovku prekoná o jeden kilometer. Suverénny prejav ponúka motor najmä rozmedzí 2000 – 4000 otáčok. Priemernú spotreba je rovnakým potešením 6,4 l/100 km

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Interiér sa nesie podobne ako exteriér v štýle konfrontácie jasných prvkov – čitateľný prístrojový panel stredová konzola natočená k vodičovi, presná šesťstupňová prevodovka. Elektronický kľúč, tlačidlo štart-stop a reštylizovaný volant s koženým poťahom a ovládaním tempomatu a autorádia sú svedkami elektronickej doby.

Bohatá základná výbava zahŕňa šesť airbagov, elektronické systémy regulácie jazdnej dynamiky vrátane ESP, posilňovač riadenia, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných okien vytlačila na zoznam príplatkového vybavenia chuťovky v podobe športového podvozku, športových sedadiel či multifunkčného ovládania na volante.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Vychutnanie komfortu je špecialitou mníchovskej automobilky a tak zoznam príplatkového vybavenie je tradične dlhý a celkom prijateľná základná cena 882.000 Sk nabobtnala na imidžových 1.161.818 Sk. Vzhľadom na postavenie BMW 1 to považujeme za normálny jav, iba príplatky za metalízu a automatickú klimatizáciu mohli byť podľa nášho názoru trocha nižšie.

BMW 1 je plnohodnotným nováčikom v rodine BMW s nezameniteľným dizajnom, tradičnou koncepciou pohonu aj tradičnou dávkou individuality. Má to svoju cenu, na druhej strane sa do kompaktnej triedy dostal unikát s pridanou hodnotou.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  BMW 118d: 882.000 Sk
Cena testovaného vozidla:  1.161­.818 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DTC posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, palubný počítač, autorádio BMW so štyrmi repro.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  Meta­lický lak: 28.998 Sk, dažďový snímač s automatickým zapínaním svetiel: 4.779 Sk, alarm so snímačmi pohybu a polohy vozidla: 18.590 Sk, elektrické ovládanie zadných okien: 16.038 Sk, automatická dvojzónová klimatizácia: 64.841 Sk, 16“ hliníkové kolesá Sternspeiche: 34.628 Sk, xenónové svetlomety: 22.923 Sk, športovo ladený podvozok: 12.110 Sk, multifunkčný volant s ovládaním autorádia a tempomatu: 6.4800 Sk, športový kožený volant: 11.664 Sk, automaticky zacláňané spätné zrkadlo: 6.926 Sk, športové sedadlá s nastavovaním šíky operadla: 25.920 Sk, tempomat:10.814 Sk, Radio Bussiness CD: 8.627 Sk,.

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1995 cm3, maximálny výkon 90 kW (122 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2000 ot/min

Priemerná spotreba: 6,4 litra/100 kmPrevodovka:  šes­ťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon zadných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách a tlmičovej vzpe, vzadu päťprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.Brzdy:  Vpr­edu: nezávislé zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách a tlmičovej vzpe, vzadu päťprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.Karoséri­a:  Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4227×1751×1430 mm, rázvor osí kolies 2660 mm, pohotovostná hmotnosť 1350 kg, celková hmotnosť 1850 kg, Objem batožinového priestoru 330/1150 litrov,
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 10,0 s
Maximálna rýchlosť:  201 km/h
 

debata chyba
Články podľa značiek