TEST: Citroen C4 2,0i 16V VTSŠportový radikál

Jednotlivá nadväznosť generácii je pri väčšine automobilových modelov zrejmá, no Citroen sa rozhodol svoj model kompaktnej triedy navrhnúť nanovo. Spálil všetky mosty a vytvoril jedinečné technologické a dizajnérske stvorenie. My sme navyše siahli po horkokrvnom modeli Citroen C4 2,0i 16V VTS.

08.03.2005 15:32
debata

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Komunikácia Citroenu C4 prostredníctvom dizajnu je mimoriadne intenzívna, tvorcovia nešetrili oblinami, tie striedajú ostré črty (nechýbajú typické krídelká svetlometov á la BMW), čelné sklo poteší veľkou plochou, zadná časť trojdverovej karosérie ponúka negatívny sklon zadného skla. to si vynútilo aj jeho rozdelenie na dve časti. Športový model VTS sa prezentuje navyše spojlerom na zadnej časti okna.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Kameň na kameni neostal ani v interiéri. Najväčšou zmenou je digitálny tachometer s prístrojmi, ktorý je aj napriek poverám prehľadný. Otáčkomer sa presunul nad ďalšiu novinku – pevný stred volantu s ovládacími prvkami po jeho krajoch. Možno nimi ovládať audiosystém, autotelefón vrátane hlasové ovládania, tempomat a limitér, informačný displej, intenzitu podsvietenia prístrojov.

Tak sa dostávame k chuťovke, je ňou veniec volantu, ktorý sa neotáča spolu so stredom. Jeho hrúbka je ideálna a na danú vlastnosť sme si zvyli prakticky okamžite.

Stredová konzola sa taktiež pridáva svoj diel k technologickej dokonalosti. Audiosystém od JBL s kvalitným zvukom má vstavaný autotelefón a tak stačí vložiť SIM kartu do čítacieho zariadenia a môžeme telefonovať. Inteligentný systém je dokonca schopný prečítať prijatú esemesku syntetizátor hlasu však používa angličtinu, takže sa skôr na nej pobavíme, než si ju reálne vypočujeme.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Druhou perličkou je navigačný systém, ktorý po novom zahŕňa aj Slovenskú republiku, respektíve všetky jej diaľnice a cesty 1. a 2. triedy, čo znamená že okrem Bratislavy a Košíc neposkytuje informácie o uliciach v mestách či obciach. Aj napriek tomu však patrí prvenstvo koncernu PSA v tejto oblasti.

Prezentácia High-Tech pokračuje po ľavej strane stĺpika riadenia, kde sa nachádzajú ovládače systému ESP, AFIL, parkovacích snímačov či natáčacích xenónových svetlometov. Systém AFIL upozorňuje vibrovaním v sedadle (mimoriadne zábavné najmä v meste) na nežiaduce opustenie jazdného pruhu (prechod z pruhu do pruhu bez spustenia smerovky), čím prispieva bezpečnosti najmä pri dlhých nočných etapách na diaľnici. V meste odporúčame systém vypínať, alebo si ho jednoducho užiť (dámy).

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pri jazde v noci vodiči najmä v zákrutách oceňujú efekt natočenia svetlometov v smere zákruty, čo ju lepšie presvetľuje, na druhej strane miernu kritiku musíme vyriecť na ovládanie sklonu svetiel, ktoré v noci svietili na príliš krátku vzdialenosť aj napriek obsadeniu jednou osobou.

Pochvalu si zaslúžia aj sedadlá s perfektným bočným vedením.

Pod kapotou bojoval až do 7000 ot/min najsilnejší agregát – atmosférický šestnásťventilový dvojliter s výkonom rovných 180 koní (136 kW). Maximálny krútiaci moment 202 Nm pomáha rozbehnúť auto za 8,3 sekúnd na 100 km/h, dlhšia päťka by znamenala aj viac než 227 km/h maximálky. Mierne nelogicky je sprevodovaná prevodovka. Po dlhej jednotke (neuveriteľných) 70 km/h a dvojke cca 120 km/h nasledujú tri nakrátko sprevodované stupne. Na päťke pri 100 km/h „točí“ motor už 3000 ot/min, čo sa odrazí najmä na spotrebe paliva 10,6 l/100 km.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Práve jednotka a dvojka dávajú VTS vyniknúť najmä v meste, 3,4 a 5 sú potechou v zákrutách. Podvozok je citeľne tvrdší, no stále ešte komfortný a vďaka ESP aj neutrálny, po jeho deaktivácii sa o slovo hlási nedotáčavosť najmä dôsledkom ťažkej prednej časti.

Celkové hodnotenie je mimoriadne pozitívne, v danej triede z hľadiska technologickej dokonalosti nemá Citroen C4 konkurenciu, model VTS poteší najmä športových maniakov, s chuťou na akceleračné duely, či vyrezanú sériu zákrut. Ako bonus získavajú 5 hviezdičiek za bezpečnosť, originalitu a šarm made by Citroen.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Citroen C4 2,0i 16V VTS: 849.900
Cena testovaného vozidla:  1.089­.400 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém ASR, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, vyhrievanie zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat II generácie, automatická klimatizácia, detektor podhustenia pneumatík, natáčacie bi-xenónové svetlomety, hmlovky, senzor cúvania zadný, palubný počítač, 17“ disky kolies.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  Dvoj­vrstvové protihlukové bočné okná, alarm, atermické čelné sklo, elektrochromatické spätné zrkadlo: 15.900 Sk, Systém AFIL + vyhrievanie predných sedadiel: 20.000 Sk, parkovacie snímače vpredu: 7.000 Sk, čalúnenie KOŽA: 49.900 Sk, Soundsystem JBL, CD, RDS, MP3, zosilňovač JBL 4×40W, repro+subwoofer: 29.900 Sk, zásobník na 6 CD diskov 11.900 Sk, Farebný navigačný systém RT3 16/9 s CD, 6 repro, zabudovaný rádiotelefón, CD menič 5CD, ovládanie pod volantom: 104.900 Sk

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1997 cm3, maximálny výkon 136 kW (180 k) pri 7000 ot/min, maximálny krútiaci moment 202 Nm pri 4750 ot/min

Priemerná spotreba: 10,6 litra/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.Brzdy:  vpr­edu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém ESPKaroséria:  Päťdve­rová kompaktná limuzína, DxŠxV 4273×1769×1458 mm, rázvor osí kolies 2608 mm, pohotovostná hmotnosť 1337 kg, celková hmotnosť 1768 kg, Objem batožinového priestoru 342 litrov.
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 8,3 s
Maximálna rýchlosť:  227 km/h

debata chyba
Články podľa značiek