TEST: Citroen Xsara 1,4 HDi X In FantasyV najlepších rokoch

Automobily sú ako víno. Čím sa posúvajú ďalej vo výrobnom cykle tým sú kvalitnejšie. Citroen Xsara má už čosi za sebou, v septembri sa predstaví jeho nástupca. Vlnu záujmu o aktuálny model má udržať aj nový motor pod kapotou. Našou partnerkou bola Citroen Xsara 1,4 HDi v akčnej sérii In Fantasy.

08.03.2005 15:36
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Citroen Xsara patrí rozhodne medzi úspešné modely na trhu, svoju obľúbenosť si udržala aj vďaka vyváženej ponuke motorov a to tak benzínových, ako aj dieselových. Posledné zmeny v poistných sadzbách stavali dieselové alternatívy do ofsajdu. Presne včas však prišla nová pohonná jednotka s objemom 1,4 litra.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

V pomyslenom výkonom rebríčku zostúpil nový motor presne o jednu priečku nižšie. K dispozícii je tak 110 (2,0 HDi), 90 (2,0 HDi) a 70 koní (1,4 HDi). Papierovo teda motor ponúka 50 kW (68 koní) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment sa hlási hodnotou 160 Nm o slovo pri 2000 ot/min.

Pri jazde sa motor chová presne podľa technických údajov, čo znamená ožitie za hranicou 2000, ktoré trvá presne po maximum výkonu pri 4000 otáčkach. V rozmedzí daných otáčok je motor živý, čo znamená potrebu častého radenia pri dynamickej jazde. Zrýchlenie na stovku trvá 16,7 sekundy, maximálne dokáže motor potiahnuť 164 km/h, čo jasne predurčuje Xsaru 1,4 HDi kľudnejším vodičom. Inak si motor zaslúži pochvalu

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Jednak pre výborné odhlučnenie, spomedzi všetkých testovaných dieselov s objemom 1,4 bola Xsara suverénne najtichšia. Druhou oblasťou, ktorou poteší hádam každého je spotreba paliva – počas jedného týždňa sme hasili jej smäd priemerne s 5,3 litrami na 100 kilometrov a to sme sa väčšinou ponáhľali. Pokojnejšie povahy sa bez akýchkoľvek problémov dostanú aj pod hranicu piatich litrov.

Z optického hľadiska Xsaru netreba vôbec predstavovať, poznávacím znamením modelového ročníka 2004 je chrómovaná lišta na piatich dverách, rovnaký ozdobný prvok pribudol aj na priečnych lamelách predného nárazníka.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

V interiéri možno tiež identifikovať jemné zmeny. Hliníkové rámiky prístrojov dodávajú punc kvality, novým štýlom sa prezentovali aj poťahy. Naopak, staré dobré odkladacie schránky v lakťových opierkach predných sedadiel zostali, taktiež nechýbala v stredovej konzole a pred spolujazdcom.

Z hľadiska vybavenia nám taktiež nič nechýbalo, dvojica airbagov, ABS, elektrické ovládanie predných okien a pravého spätného zrkadla uspokojili väčšinu komfortných nárokov posádky. Ako bonus ponúka Citroen v akčnej sérii In Fantasy aj klimatizáciu, takže výsledkom je atraktívny pomer výkon/cena.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pri jazdení sa potvrdili slová uvedené v úvode. Počas celého testu sme ocenili kvalitu vypracovania, žiadne pazvuky sme nezaznamenali. Jazdné vlastnosti možno označiť za dobré i keď v tomto smere už cítiť odstup od špičky v tejto triede, nenadarmo už C4 – ka klope na dvere.

Resumé je pozitívne. Úsporný motor, priaznivá cena, atraktívna výbava a osvedčená technika vytvárajú kombináciu, ktorú vychutnajú predovšetkým osoby, uprednostňujúce celkový komfort cestovania a ekonomickú prevádzku pred lámaním rýchlostných rekordov.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Citroen Xsara 1,4 HDi X 5d: 551.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  605­.500 Sk
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, posilňovač riadenia s variabilným účinkom, elektrické ovládanie predných okien a pravého spätného zrkadla, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, výškovo nastaviteľné sedadlá a volant, klimatizácia a metalíza (Akcia – In Fantasy)
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  pro­tiblokovací systém ABS s rozdeľovaním brzdnej sily a brzdovým asistentom: 32 600 Sk, Predné hmlovky: 5 900 Sk, Autorádio s CD 6 repro, diaľkové ovládanie pod volantom: 15 100 Sk

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový vodou chladený vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1398 cm3, maximálny výkon 50 kW (68 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 160 Nm pri 2000 ot/min

Priemerná spotreba: 5,3 litra/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečné ramená, vinuté pružiny vpredu, skrutné žrde vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu,Brzdy:  v­predu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS s rozdeľovaním brzdnej sily a brzdovým asistentomKaro­séria:  Päťdve­rová kompaktná limuzína, DxŠxV 4190×1705×1420 mm, rázvor osí kolies 2540 mm, pohotovostná hmotnosť 1110 kg, celková hmotnosť 1570 kg, Objem batožinového priestoru 410/1190 litrov,
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 16,7 s
Maximálna rýchlosť:  164 km/h

debata chyba
Články podľa značiek