TEST: Daewoo Matiz 0,8 SNovodobý maluch

Slovenský motorista často stojí pred otázkou kúpy ojazdeného automobilu, väčšej triedy, alebo naopak nového automobilu menšej, respektíve najmenšej triedy. Jednou z alternatív najlacnejšieho automobilu na našom trhu je aj Daewoo Matiz 0,8 S.

08.03.2005 15:40
debata
 Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pomenovanie Daewoo už ani nie je na mieste, veď automobilka akurát prechádza re-brandingom, čo znamená konvertovanie pod značku Chevrolet. Tak či onak Matiz je na trhu už 6 rokov bez väčších zmien či inovácií, čo svedčí o vyzretom dizajne.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Dvojica kruhových predných reflektorov je poznávacím znamením už mnoho rokov, jediným detailom, ktorý podľahol modernizácii sú malé kruhové blinkre, predný a zadný nárazník a zadné svetlomety. Všetky ostatné časti zostali nezmenené.

Rozmerový handicap sa prejavuje ako výhoda v mestskej premávke. Obratnosť a bezproblémové parkovanie patria medzi silné stránky azda každého automobilu malej kategórie. Pri parkovaní nám však chýbal posilňovač riadenia.

Rovnako puristicky vyznieva aj interiér. Jediným dospelým prvkom je volant s airbagom, ktorý nájdeme aj v iných modeloch. Prístrojová doska ponúka rýchlomer, palivomer a našťastie aj snímač teploty motora.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Jednoduchá stredová konzola nevyžaduje takmer žiaden zvyk, všetko je tam, kde to vodič podvedome čaká. Vyčítať možno len skromné dimenzie držiaka plechoviek, do ktorého sa vojde len 250 ml plechovka, tradičnú pollitrovku tam neumiestnite.

Vodič a spolujazdec majú dosť miesta jediným limitujúcim faktorom je šírka v oblasti ramien. Priestorovú ponuku vzadu možno hodnotiť ako priemernú, čo znamená dvojica detí bez problémov, dospelí sa musia vzdať komfortu v oblasti kolien. Jediným nedostatkom vzadu je absencia hlavových opierok.

Batožinový priestor sa radí podobne ako auto medzi najmenšie, objem 165 litrov uspokojí len tie najnenáročnejšie povahy. Objem možno samozrejme zväčšiť sklopením sedadiel výrobca udáva hodnotu 650 litrov, čo je hodnota meraná po spodnú hranu okien.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Pod veľmi krátkou kapotou sa nachádzal jeden z najmenších motorov aký sa v automobiloch používa. Výkon 38 kW (52 k) a maximálny krútiaci moment 69 Nm zabezpečuje 796 ccm spaľovacieho priestoru rozdeleného na štyri valce. V praxi to znamená priemerné jazdné výkony. Zrýchlenie 0–100 km/h za 17 sekúnd ani samotná maximálna rýchlosť 144 km/h nijako neprekračujú rámec triedy, čo Matiz jednoducho predurčuje do mestskej premávky.

Už pomerne vyslúžilú techniku naznačovala aj priemerná spotreba, ktorá sa pohybovala v rozpätí od šesť do sedem litrov na 100 km.

Podvozok možno hodnotiť opäť len priemernými známkami, jeho mäkkosť poteší na nerovnostiach, zároveň však napomáha výraznej nedotáčavosti a nakláňaniu karosérie v zákrutách. Treba však podotknúť, že športový štýl nie je drvivej väčšine majiteľov tohto vozidielka vlastný.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

O tom, že Matiz patrí do entry segmentu svedčí nielen cena ale aj vybavenie. V interiéri sa okrem airbagu nenachádza žiaden iný prvok bezpečnosti, či komfortu. V dobe nášho testu sa cena Daewoo Matiz 0,8 S v akčnej verzii ATAK pohybovala na 251.900 Sk, súčasná cena predstavuje 269.900 Sk, no predajcovia ponúkajú rôzne akcie aj pod danou hranicou.

Konečné hodnotenie? Vzhľadom na atraktívnu cenu Matiz je jedným prvých pionierov druhého automobilu v rodine. Je totiž predurčený do mesta, ženám, neskôr možno aj dorastajúcim deťom.

Cena základného modelu:  Daewoo Matiz 0,8 S: 269.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  251­.900 Sk (Akčná verzia ATAK)
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: žiadne

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 796 cm3, maximálny výkon 38 kW (52 k) pri 5900 ot/min, maximálny krútiaci moment 69 Nm pri 4600 ot/min

Priemerná spotreba: 6,3 litra/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou. vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.Brzdy:  vpr­edu kotúčové brzdy, vzadu bubnovéKarosé­ria:  Päťdvero­vá kompaktná limuzína, DxŠxV 3495×1495×1480 mm, rázvor osí kolies 2340 mm, pohotovostná hmotnosť 725 kg, celková hmotnosť 1210 kg, Objem batožinového priestoru 165/625 litrov,
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 17 s
Maximálna rýchlosť:  144 km/h

debata chyba
Články podľa značiek