TEST: Fiat Idea 1,4 16V Active:Rodinná kombinatorika

Príjemné rodinné zvezenie dnes automaticky znamená karosériu typu Van, ktorá sa prihlásila do každej veľkostnej kategórie. Veľmi príjemným členom je aj príspevok automobilky Fiat Idea. Testovali sme ho vo verzii 1,4 16V Active.

08.03.2005 15:43
debata
Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Telesné proporcie auta vyvolávajú pozitívny ohlas. Ani guľatá, ani hranatá Idea svojím dizajnom tvorí presný stred kategórie vanov. Prednej časti dominuje znak Fiat na čiernej maske chladiča. Rovnako ani bočná línia auta neskúša žiadne dizajnérske prvky, aj zadná časť s relatívne kolmým ukončením vsádza na klasiku.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Interiér víta pasažierov šedo-hnedými plastmi, ktoré tak presvetľujú interiér, no pôsobia lacným dojmom. Neboli sme spokojní ani s lícovaním jednotlivých dielcov. Naopak slová chvály si zaslúžia odkladacie priestory, vo dverách, pred vodičom aj spolujazdcom, či praktická príplatková polica nad čelným sklom.

Ovládacie prvky má Idea usporiadané prehľadne opäť bez zbytočných pokusov o invenciu. Oba kruhové ovládače klimatizačnej sústavy majú zdvojenú funkciu. Jeden ovláda intenzitu ventilácie a teplotu, druhý slúži na predvoľbu prúdenia vzduchu a prepínanie vonkajšieho/vnú­torného okruhu. Praktické je aj umiestnenie prevodovej páky na stredovej konzole, ktoré je tak poruke.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Kruhové prístroje umiestnené v strede sú dostatočne prehľadné a ponúkajú všetky dostupné údaje vrátane teploty motora. Ich umiestnenie v strede umožnilo vytvorenie odkladacích priestorov po bokoch palubnej dosky.

Interiér je mimoriadne priestranný. Poskytne dostatok priestoru pre štyri dospelé osoby, variabilitu zabezpečia dnes už bežné zadné posuvné sedadlá. Sedadlá ponúkajú aj reguláciu sklonu, čo ocenia cestujúci najmä na dlhých trasách.

Batožinový priestor so základným objemom 320 litrov postačuje aj na skromnejšiu dovolenkovú cestu, postupným sklápaním sedadiel sa Idea dostane na hodnotu 1420 litrov.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Adoptovaná pohonná jednotka z regálov Opelu s objemom 1,4 litra a výkonom 70 kW (95 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 128 Nm tvoria druhý stupeň benzínovej motorizácie. Relatívne ťažké sprevodovanie uberá z temperamentu auta najmä v meste, i keď hodnota zrýchlenia na 100 km/h za 11,5 sekundy by sľubovala živé napredovanie. Mimo mesta možno jazdiť relatívne komfortne, pričom musíme vyzdvihnúť najmä tichý interiér.

Týždenné jazdenie sme Ideou sme uzavreli s priemernou spotrebou 7,3 litra na 100 kilometrov, ktorý sme dosiahli pri odľahčenom štýle jazdy. Výrobcom udávaných 6,6 sme prekročili takmer o jeden liter, treba však povedať že sme jazdili v zimných podmienkach.

Pozitívne hodnotenie si zaslúži podvozok. Idea je v zákrutách stabilná, i keď sa nakláňa stopu drží znamenite, naopak pri rozumnej jazde je mäkší podvozok výhodou najmä z hľadiska komfortu cestovania najmä v meste.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

V meste, či pri parkovaní ocení vodič aj posilňovač riadenia Dualdrive. Ten ponúka mestský režim City, pri ktorom môže vodič otáčať masívnym volantom doslova malíčkom.

Fiat Idea má všetky predpoklady stať sa obľúbeným rodinným vozidlom, podnikatelia môžu rátať s odpočtom DPH a všetci zákazníci ocenia novoročnú zľavu 40.000 Sk, vďaka ktorej získajú priestranné rodinné auto pod hranicou 500.000 Sk.

Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie    Klikni pre zväčšenie

Cena základného modelu:  Fiat Idea 1,4 16V Active: 519.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  530­.700 Sk (490.700 Sk Zľava 40.000 Sk)
Sériové vybavenie:  Airbag vodiča aj spolujazdca, protiblokovací systém ABS, posilňovač riadenia Dualdrive, elektrické ovládanie predných okien, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:  Meta­lický lak: 9.600 Sk, priehradka na predmety: 1.200 Sk

Technické údaje:

Motor:  Radový štvorvalcový benzínový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1368 cm3, maximálny výkon 70 kW (95 k) pri 5800 ot/min, maximálny krútiaci moment 128 Nm pri 4500 ot/min

Priemerná spotreba: 7,3 litra/100 kmPrevodovka:  päťstup­ňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.Podvozok:  Vpre­du: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečné ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.Brzdy:  vpr­edu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy protiblokovací systém ABS.Karoséria:  Päťdve­rový kompaktný van, DxŠxV 3930×1700×1660 mm, rázvor osí kolies 2510 mm, pohotovostná hmotnosť 1155 kg, Objem batožinového priestoru 320/1420 litrov.
Zrýchlenie  z 0 – 100 km/h : 11,5 s
Maximálna rýchlosť:  175 km/h

debata chyba
Články podľa značiek