Test: Fiat Panda 1,3 JTD

Fiat Panda spĺňa všetko čo sa od malého auta očakáva. Je milé, obratné do mesta, má celkom priaznivú cenu a päťdverovú karosériu. My sme tentoraz siahli po kombinácii so špičkovým turbodieselom. Testovali sme Fiat Pandu 1,3 JTD.

19.04.2005 09:36
debata

Panda je jedným z najvýraznejších reprezentantiek triedy malých automobilov, ktorá okrem povinných atribútov v danej triede ponúka aj nezameniteľný dizajn. Stavba karosérie, ktorá je takmer vyššia než širšia, originálny oblúk bočných skiel a milý pohľad auta sú veľkým lákadlom najmä pre ženy.

Azúrovo modré poťahy sedadiel výrazne oživili inak šedý interiér. Scenéria pred vodičom je prehľadná, Tachometer a otáčkomer sú priehľadné a dobre čitateľné a nechýba ani teplomer motora.

Zaujímavo a najmä prakticky je vyriešená stredová konzola. Na samotnom vrchu je autorádio, pod ním sa nachádzajú ovládače klimatizačnej sústavy, prakticky sú umiestnené tlačidlá ovládania okien a mimoriadne dobrú pozíciu má aj páka radenia.

Ovládanie najmä v meste uľahčuje aj duálny posilňovač riadenia, ktorý sa aktivuje po stlačení tlačidla City, a jeho účinok sa automaticky vypína po presiahnutí 60 kilometrovej rýchlosti.

Sedadlá ponúkajú priemerný komfort sedenia, a pomerne slabé bočné vedenie. Priestorové pomery vzadu možno s ohľadom na danú triedu automobilov označiť za dobré, čo znamená adekvátne kolmé sedenie a priestor maximálne pre dvojicu dospelých. Batožinový priestor s objemom 205 litrov je priemerným údajom danej triedy.

Pod kapotou sa nachádzal koncernový motor 1,3 JTD s ktorým sa možno stretnúť aj u značiek Opel a Suzuki. Rovných 70 koní (51 kW) maximálneho výkonu v kombinácii so 145 Nm maximálneho krútiaceho momentu robia z malej Pandy živé vozidielko, ktorý prekvapí mnohých dynamikou.

Zrýchlenie z 0–100 km/h za 13 sekúnd je subjektívne rýchlejšie, maximálna rýchlosť 160 km/h je aj na diaľnici dostatočná. Danej dynamike asistuje priemerná spotreba 6,5 litra na 100 kilometrov za zimnej prevádzky, čo znamená že v lete si môžete z danej hodnoty odrátať ďalší liter, šporovlivejšie povahy budú schopné podliezť aj päťlitrovú hranicu.

Pozitívne hodnotenie dostane aj podvozok, napriek tomu, že je mäkký spoľahlivo drží stopu a pritom si necháva rezervu aj na komfort.

Sériové vybavenie vozidla bolo miernym sklamaním. Vzhľadom na pomerne vysokú základnú cenu – 425.000 Sk sme očakávali viac než len ABS, airbag vodiča a spolujazdca, elektrické ovládanie okien a centrálne zamykanie. Treba však zároveň podotknúť aktuálnu akciu vďaka ktorej možno malú Pandu získať so zľavou 40.000 Sk.

Fiat Panda 1,3 JTD je teda určená predovšetkým tým, ktorí ročne najazdia viac ako 40.000 kilometrov. Vtedy sa totiž k milým tvarom karosérie a celkovo dobrým vlastnostiam pridáva aj ekonomika prevádzky.
Marian Bóna

Cena základného modelu: Fiat Panda 1,3 JTD Dynamic: 425.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  450.000 Sk (410.000 Sk – Akcia)
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča, protiblokovací systém ABS, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom Dualdrive, elektrické ovládanie predných okien, centrálne uzamykanie výškovo nastaviteľný volant.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
hmlovky: 4.500 Sk, zliatinové kolesá 15.900 Sk, červená tiziano: 3.700 Sk
 
Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1251 cm3, maximálny výkon 51 kW (70 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 145 Nm pri 1500 ot/min

Priemerná spotreba: 6,4 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.
Brzdy:  vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 3540×1580×1580 mm, rázvor osí kolies 2300 mm, pohotovostná hmotnosť 935 kg, celková hmotnosť 1380 kg, Objem batožinového priestoru 250/775 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 13 s
Maximálna rýchlosť: 160 km/h

debata chyba
Články podľa značiek