Test: Honda Civic

Honda Civic je späť. Jeho opätovný návrat na trón je mimoriadne impozantný, na prvé miesto sa opäť dostal dizajn. Testovali sme Honda Civic 1,8 VTEC Sport.

10.05.2006 00:28
Honda Civic 1,8 VTEC Sport Foto:
Honda Civic 1,8 VTEC Sport
debata

Honda Civic ikona športových kompaktov sa  v rámci siedmej generácie doslova vykašľala na fanúšikov široko-nízkeho štýlu a začala celkom zbytočne koketovať s rodinnými hodnotami aj napriek klesajúcej pôrodnosti, našťastie celé to trvalo iba štyri roky, všetci netrpezlivo čakali na návrat kajúcneho syna.

Konečne opäť Civic

Osma generácia sa opäť pasuje s problémami, tentoraz však pozitívnymi, produkcia je totiž beznádejne vypredaná. Dizajn, exteriéru aj interiéru jednoducho chytí za srdce, alebo jednoducho si k nemu cestu nenájdete. Väčšina motoristov však pohľadom až veľmi ochotne zablúdi k predným svetlometom s vyrehotanou maskou chladiča za spoločným priehľadným plastom. Identickú aroganciu si dovoľujú aj zadné skupinové svetlá.

Zaujímavým faktom je, že plastové prekrytie svetlometov cez celú šírku sa už dnes väčšinou nepoužíva, na druhej strane práve on činí Civic novej generácie čímsi výnimočným. Civic je originál, čo dokazoval aj neutíchajúci záujem okoloidúcich.

Interiér nabitý emóciami

Terčom ich záujmu však nebol iba exteriér, ale najmä futuristicky ladený interiér, palubná doska či stredová konzola. Volant s ideálnym priemerom a ovládaním audiosústavy a tempomatu na volante  (mierne prekážalo iba ovládanie hlasitosti v strede trojkombinácie gombíkov na volante namiesto krajne, šikovnejšej pozície, identickú výčitku možno vyrieknuť na tempomat a ovládanie pridávania rýchlosti.) Orientácia je teda jasná – vodič. Všetko je poruke, v dosahu vodiča. Ten by najradšej bez predohry naštartoval a začal vylievať kvapky rozkoše pri preraďovaní presnej páky radenia šesťstupňovej prevodovky.

Výrazy pochvaly si zaknihuje aj interiér predné sedadlá potešia športovými tvarmi, zároveň však poskytujú nadpriemerný komfort sedenia.

Štarovanie, jazda a radosť

Samotný akt naštartovania však pozostáva z dvoch častí, pričom prvý z nich je klasická kľúčová ceremónia, ktorú dopĺňa emotívnejšie stlačenie gombíka „Start“. Po ňom nasleduje už len pomalé čakanie na prevádzkovú teplotu motora a asfaltové radovánky môžu začať.

Pod kapotou úradovala zatiaľ najsilnejšia benzínová motorizácia v podobe motora 1,8 VTEC s maximálnym výkonom 103 kW (140 k) s maximálnym krútiacim momentom 174 Nm pri 4300 ot/min. Charakter však motor nezaprie je to typická vysokootáčková Honda so začiatkom červeného poľa kdesi pri 7000 ot/min. Za šesťtisícovou hranicou čaká na vodiča zrnitý zvuk, evidentný záťah motora aj chuť rýchlo preraďovať.

Priemerná spotreba paliva prísne kopíruje pohyby pravej nohy, s pribúdajúcou intenzitou atakuje aj hranicu jedenástich litrov, naopak jemné zaobchádzanie vyhodnotí s priemerom 6,5 litra, celkový priemer sa ustálil na 7,4 litra/100 km, čo je viac než priaznivá hodnota.

Kult aj lifestyle

Športovo orientovaný vodič zamieri na kvalitné zákruty a jeho cieľom bude atakovanie maximálnej rýchlosti vyjadrenej tachometrickým údajom 205 km/h, športovou hodnotou bude aj zrýchlenie z 0–100 km/h za 8,9 sekundy. Úsek plný zákrut zvláda Civic na výbornú aj s vypnutým stabilizačným systémom, dáva však pocítiť tvrdšie vyladenie podvozku, ktorý je logickým následkom jednoduchšej konštrukcie zadnej nápravy.

Pozitívom zmeny konštrukcie nápravy je batožinový priestor s maximálnym objemom 455 litrov a neprekonateľnou variabilitou vďaka výklopným sedákom a identicky ľahko sklopiteľným operadlám. V danom smere je Civic neprekonateľný.

Záver? Civic je opäť na scéne, tentoraz si však už vyárendoval aj miesto v lifestylovej odnoži automobilov, v triede kultových bol totiž doteraz (siedma generácie je výnimka). Vďaka danej charakteristiku mu ochotne odpustíte nedostatky v podobe horšieho výhľadu, či ťažšieho nastupovania na zadné sedadlá.

Cena základného modelu: Honda Civic 1,8 VTEC Sport: 729.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  729.900 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, okenné airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém VSC, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat, automatická klimatizácia, palubný počítač, dažďový snímač a kožou potiahnutý volant.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
žiadne

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod OHC, variabilné časovanie ventilov a variabilný zdvih systém VTEC zdvihový objem valcov 1798 cm3, maximálny výkon 103 kW (140 k) pri 6300 ot/min, maximálny krútiaci moment 174 Nm pri 4300 ot/min

Priemerná spotreba: 7,4 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy: ** vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, stabilizačný systém VSC, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4250×1760×1462 mm, rázvor osí kolies 2630 mm, pohotovostná hmotnosť 1200 kg, celková hmotnosť 1750 kg, Objem batožinového priestoru 455/1350 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 8,9 s
**Maximálna rýchlosť:
205 km/h

debata chyba
Články podľa značiek