Test: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Exotický názov a netradičné triedne zaradenie kdesi medzi hatchback a SUV zďaleka nie sú jediné lákadlá nového Nissanu. Do rúk sme dostali verziu Tekna poháňanú malým turbodieselom.

02.09.2007 18:22
Nissan Qashqai Foto:
Nissan Qashqai 1.5 dCi
debata

Nissan veľmi šikovne využil jednu z mála medzier, ktorú súčasný automobilový trh ponúka. Trieda SUV sa stále teší obrovskej popularite, ale svojou cenou sa tieto autá radia k tým prestížnejším a teda nie práve dostupným. Japonský výrobca sa to rozhodol vyriešiť skrížením kompaktného hatchbacku s robustným športovo-úžitkovým vozidlom, čím vytvoril – ako sám hovorí – mestuodolný crossover, ktorý pomenoval podľa nomádskeho kmeňa „kaškaj“.

Malé SUV alebo veľký hatchback?

Jedno aj druhé. Nový Nissan dokonalým spôsobom križuje oba tieto segmenty. Na postave Qashqaia sa výraznejšou mierou prejavili gény SUV-éčka. Po obvode chránia Nissan pred nástrahami terénu čierne plasty, svetlá výška 20 cm spolu s veľkými kolesami zabezpečili autu zase vyššiu postavu. S týmito parametrami by malý nomád dokázal zvládnuť viac než len členitý tuzemský asfalt či prašnú príjazdovú cestu na záhradu, verzia s motorom 1.5 dCi je však kombinovaná iba s pohonom prednej nápravy.

Športovo elegantnému dizajnu, ktorý kombinuje ostrejšie hrany s jemnejšími zaobleniami, dominujú podľa posledných trendov veľké predné svetlomety a mohutná maska chladiča.

Pri parkovaní zistíte, ako šikovne Qashqai klame telom a rýchlo pochopíte, čo výrobca myslel tou mestuodolnosťou. V rozmeroch auta sa totiž naplno prejavila jeho „hatchbackovosť“ a mohutný exteriér meria na dĺžku iba niečo cez 4,3 metra. To je hodnota porovnateľná s dĺžkou Renaultu Mégane, Fordu Focus či VW Golf. Čierne ochranné plasty sa hravo popasujú s nepovšimnutými stĺpikmi či okrasnými kvetináčmi.

Prekvapivý interiér

Nissanu sa podarilo vytvoriť vo vnútri Qashqaia príjemné prostredie, zostavené z kvalitných a dobre poskladaných materiálov. Vodič má pred sebou dvojicu prehľadných budíkov, medzi ktorými sa nachádza displej zobrazujúci stav paliva, teplotu chladiacej kvapaliny a údaje palubného počítača. Multifunkčný volant umožňuje vodičovi ovládať funkcie autorádia, tempomatu a prijímať hovory cez spojenie bluetooth.

Prehľadne riešená stredová konzola vás na chvíľu zmätie množstvom tlačidiel, ktorými disponuje ako rádio, tak klimatizácia. Zvyknúť si na ne našťastie nevyžaduje žiadny extra tréning, niekoľko státí na križovatke vám bude stačiť.

Imidž väčšieho auta  po nastúpení na zadné sedadlá Qashqaiu trochu škodí, keďže by ste od neho očakávali viac miesta nad hlavou i v oblasti kolien. V našom prípade situáciu zachránila príplatková panoramatická strecha, ktorá potlačila akékoľvek pocity stiesnenosti. Čierny interiér a hrubé gumené rohože sú skvelým riešením pri výletoch do prírody, ktoré bývajú často zakončené zablatenými topánkami.

Batožinový priestor ponúka v základe 410 litrov. Qashqai týmto objemom prekonáva tradičné hatchbacky, oproti ním však trochu sťažuje prístup vysokou nakladacou hranou.

Na ceste

Pôdorys Qashqaia je síce porovnateľný s hatchbackmi, lenže svojou výškou a tým aj polohou ťažiska je vysoko nad nimi. Prirodzene sa tak dostávame k otázke, či je japonský špecialista na mestskú džungľu na cestách konkurencieschopný.

Za volantom Qashqaia sedíte vyššie než v autách nižšej strednej triedy a už pred prvou zákrutou podvedome očakávate výraznejší náklon karosérie. Nič také sa však v podaní Nissanu nekoná. Je pevný a stabilný. Jeho limity prichádzajú samozrejme skôr než v prípade najlepších súčasných hatchbackov, ale sami budete prekvapení, ako dlho sa ich dokáže držať. Pneumatiky s profilovým číslom 65 sa postarali o uvoľnenejšie jazdenie, pri ktorom sme nemuseli sledovať každú jednu dieru na ceste. Pevnejší podvozok sa s nerovnosťami popasoval dobre, ale úplne ich pred nami neutajil. Námietky nemôžeme mať ani k príjemne tuhému riadeniu či presnému radeniu, ktoré prispelo k pôsobivým kilometrom stráveným v Nissane.

Pri preberaní auta sme sa dívali na 1,5-litrový turbodiesel trochu skepticky a vzhľadom na postavu Nissanu sa nám zdal trochu poddimenzovaný. Prvých pár metrov stačilo motoru na to, aby nás vyviedol z omylu a zvyšné kilometre iba dokazoval a opakovane potvrdzoval svoje kvality. Qashqai si s ním výborne rozumel, 240 Nm a priebeh krútiaceho momentu mu zabezpečilo široké spektrum využiteľných otáčok. So spotrebou sme sa pohybovali prevažne okolo 6,5 litra na 100 km, ani s ostrejšou jazdou v meste sme sa nedostali cez osem litrou.

Záver

Nissan Qashqai je veľmi dobre namiešaný kokteil s vyváženými chuťami, ktorý vám toho ponúkne skutočne mnoho a na vysokej úrovni. Rozhodne kvalitné a dobre postavené auto. Pri toľkých pozitívnych dojmoch však zabudnete, že si za dobre vybavený Qashqai aj zaplatíte. Svojou cenou zapadá – opäť, ako inak – medzi hatchbacky „céčkového“ segmentu a vozidlá SUV. Je iba na vás, či sa vyberiete „qashqaiovskou“ strednou cestou.

Cena základného modelu Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna: 749.900 Sk
Cena testovaného vozidla: 844.900 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca (vypínateľný), bočné airbagy, hlavové airbagy, ABS + EBD + brzdový asistent, imobilizér, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, predpínače bezpečnostných pásov vpredu, ukotvenie detskej sedačky systémom ISOFIX na zadných sedadlách, výškovo a hĺbkovo nastaviteľný volant, svetelný a dažďový senzor, rádio s CD prehrávačom + 4 repro, automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky ovládané okná vpredu i vzadu, elektricky nastaviteľné, sklopné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, volant a hlavica radiacej páky potiahnutá kožou, stredová lakťová opierka vzadu, 16“ disky kolies z ľahkých zliatin

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
metalický lak (15.000 Sk), bezpečnostný pack – ESP, tempomat, zadné parkovacie senzory (45.000 Sk), comfort pack – panoramatické strešné okno, menič na 6 CD (35.000 Sk)

Technické údaje

Motor: štvorvalcový turbodiesel s priamym vstrekovaním typu common-rail, zdvihový objem 1461 cm3, maximálny výkon 78 kW (106 k) pri 4000 ot./min, maximálny krútiaci moment 240 Nm pri 2000 ot./min
 
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 6,2/5/5,4 litra na 100 km
 
Prevodovka: 6-stupňová manuálna prevodovka, suchá mechanická spojka, predná poháňaná náprava
 
Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie typu McPherson, vinuté pružiny, vzadu nezávislé zavesenie Multilink, vinuté pružiny
 
Brzdy: predné a zadné kotúčové, ABS+EBD s brzdovým asistentom

Karoséria: 5-dverový hatchback, DxŠxV 4315×1786×1606 mm, rázvor osí kolies 2630 mm, pohotovostná hmotnosť 1482 kg, objem batožinového priestoru 410/1513 litrov (metóda VDA), objem palivovej nádrže 65 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 12,2 s

Maximálna rýchlosť: 174 km/h

debata chyba
Články podľa značiek