Test: Opel Astra Caravan

S naftovým motorom 1.3 CDTI a špecifikáciou N1 sa nám Astra predviedla v úlohe pracanta, s ktorým cez deň odveziete niekoľko vriec cementu a večer s ním pokojne zájdete do divadla.

25.02.2007 18:03
Opel Astra Caravan Foto:
Opel Astra Caravan 1.3 CDTI
debata

Auto ako také hádam ani netreba predstavovať. Populárny hráč z Rüsselsheimu pôsobí v nižšej strednej triede vo svojej súčasnej podobe od marca 2004. V Ženeve nám Opel už o pár dní ukáže, ako sa popasoval s faceliftom tretej generácie svojho strategického modelu.

Klasik

Veľké zásahy do dizajnovej štruktúry sa v rámci faceliftu podľa očakávania neudejú – dynamické ostro rezané tvary Opelu jednoducho vyšli. Ich aplikáciou na karosériu typu kombi v prípade Astry Caravan vznikol elegantný svieži voz bez rušivých prvkov, ktorého dizajn je stále aktuálny. Prispievajú k tomu chrómované lišty vpredu na maske a vzadu na piatych dverách, ako aj veľké svetlomety.

Esteticky príjemný interiér je zostavený z kvalitných materiálov a pôsobí solídnym dojmom, trochu však dopláca na vysokú hranu bočných okien a mohutnú palubnú dosku a stráca na vzdušnosti. Prehľadnému pracovisku vodiča niet čo vyčítať, milým potešením sú dobre čitateľné budíky, pri ktorých si dizajnéri odpustili akékoľvek výstrelky. Prekážala nám jedine kolmo orientovaná stredová konzola, kvôli čomu bola práca s ovládačmi klimatizácie, umiestnenými úplne naspodku, menej prehľadná.

Konštruktéri Astry si na nás prichystali pomerne zložitý hlavolam, ktorý musíte vyriešiť pred prvým zapnutím klimatizácie. Bežný vodič sa natiahne za ovládačmi ventilácie, teploty a distribúcie vzduchu a hľadá v tých končinách tlačidlo „a.c.“. V prípade Astry Caravan takýto postup nevedie k víťazstvu a potili sme sa niekoľko križovatiek, kým sme napokon objavili, že klimatizácia sa zapína zvlášť cez informačný systém vozidla, čiže sa musíte preklikať cez menu na displeji stredovej konzoly. Síce zaujímavé a ojedinelé riešenie, ale pre komfort a bezpečnosť jazdy skôr nevhodné.

N1

Stará známa rovnica. Na jednej strane batožinový priestor oddelený od kabíny mrežou plus upravená protišmyková podlaha znášajúca aj to najtvrdšie zaobchádzanie, na strane druhej odpočet DPH, ktorý okreše rozpočet v našom prípade zhruba o 140 tisíc korún. Upravený batožinový priestor pojme 500 litrov nákladu a je jedno, či to budú cestovné tašky, úroda zo záhrady alebo vrecia piesku.

Na ceste

Síce nie tak pôsobivá ako román Jacka Kerouaca, ale keď ju pochopíte, nie je čo riešiť. Taká je Astra Caravan 1.3 CDTI. Od motora nikto neočakáva, že sa s ním priblíži k hraniciam podvozkového potenciálu Astry. Podvozok je sám o sebe dobre čitateľný a auto je výborne ovládateľné, ale v kontexte s malým turbodieselom sa môže niekomu zdať zbytočne tvrdý.

Z objemu 1,3 litra dostali technici 90 koní a 200 Nm v pásme 1750–2500 ot./min. To sú hodnoty, ktoré kedysi dosahovali motory s objemom 1,9 litra, za čo si turbodiesel zasluhuje pochvalu. Pod kapotou Astry Caravan vystupuje v úlohe ekonomického ťahúňa, ktorému dynamická jazda veľmi nevonia. Motor ma šťavu zhruba tak medzi 2000 a 4000 ot./min, ale iba v rámci svojich možností. Jeho úlohou je zvládať normálnu jazdu aj pri vyššom hmotnostnom zaťažení a to všetko pri spotrebe približne 5 litrov nafty na 100 km. Vtedy sa cíti vo svojej koži a budete sa aj vy, keď na jednu nádrž spravíte 900 kilometrov.

Záver

Spoľahlivý partner, ktorý sa cíti dobre v manažérskom obleku aj v montérkach. Uhladený voz s primeranou výbavou a po odpočte DPH aj veľmi príjemnou cenou. Okrem tohto vstupného ekonomického bonusu vás bude neustále tešiť výbornou spotrebou.

Cena základného modelu Opel Astra Caravan Cosmo 1.3 CDTI:
732 400 Sk s DPH
Cena testovaného modelu: 630 000 Sk bez DPH (774 000 Sk s DPH)

Sériová výbava:
airbagy čelné a bočné pre vodiča a spolujazdca, ABS, bočné ochranné lišty vo farbe karosérie, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ciferníky prístrojov s chrómovaným orámovaním, držiak na okuliare, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané a  vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, klimatizácia, nárazníky a ochranné lišty vo farbe karosérie, osvetlené kozmetické zrkadlo, posilňovač riadenia, trojramenný kožou potiahnutý volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, strešný nosič strieborný, rádio CD30 + 6× repro, hliníkové disky kolies 6,5J x 16, plnohodnotná oceľová rezerva, čalúnenie kombinácia látka/koža, sada Elegance (zatmavené zadné okná a okno piatych dverí, čierne stĺpiky)

Príplatková výbava:
predné hmlové svetlá (7.000 Sk), predná lakťová opierka (2.500 Sk), palubný počítač (7.500 Sk), tempomat (12.000 Sk), metalický lak (16.000 Sk)

Technické údaje
Motor: radový naftový štvorvalec, chladený kvapalinou, preplňovaný, vstrekovanie common-rail, 4 ventily na valec, zdvihový objem valcov 1248 cm3, maximálny výkon 66 kW (90 k) pri 4000 ot./min, najvyšší krútiaci moment 200 Nm pri 1750–2500 ot./min
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 6,2/4,0/4,8 litra na 100 km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna
Podvozok: vpredu: vzpery typu MacPherson, vzadu: kompaktná zadná náprava tvorená priečnym U-nosníkom a vlečenými ramenami
Brzdy: na všetkých kolesách kotúčové, ABS
Karoséria: päťdve­rové kombi, 4515 × 1­804 × 1500 mm (DxŠxV), rázvor osí kolies 2703 mm, pohotovostná hmotnosť 1280 kg, celková hmotnosť 1805 kg, objem batožinového priestoru 500/1590 litrov, objem palivovej nádrže 52 litrov
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h za 14,1 s
Maximálna rýchlosť: 172 km/h

debata chyba
Články podľa značiek