Test: Škoda Fabia TDI

Profesionálny prístup a nadhľad, s ktorým jazdí po cestách už šesť rokov, jej môže závidieť celý rad konkurentov. Presvedčila nás o tom Fabia 1.4 TDI Ambiente.

15.08.2006 23:34
Škoda Fabia TDI Foto:
Škoda Fabia 1.4 TDI Ambiente
debata

Odhalená v roku 1999 na frankfurtskom autosalóne a predáva sa od začiatku roku 2000. Píše sa rok 2006 a najmenší člen modelového radu Škoda je stále v perfektnej kondícii. Má za sebou jeden facelift, ktorým sa v istých detailoch priblížila väčšej Octavii a v tabuľkách predaja kraľuje s rovnakou suverenitou ako Roger Federer v rebríčku ATP.

Ako dobré víno

Fabia dosiahla svoj profesionálny vrchol. Vo výrobnom procese stihli technici už vychytať takmer všetky muchy, kvalita vypracovania a lícovanie jednotlivých dielov je na špici. Za svoju kariéru škodovka vyzrela na dospelé sebavedomé auto, do ktorého sa bez pochýb oplatí investovať svoje úspory. Okamžite po nasadnutí do auta viete, o čom Fabia je. Nejde tu o životný štýl či výstredný dizajn, ktorý sa v interiéri auta väčšinou prejaví schizofrenickou ergonómiou. Vo Fabii je všetko podľa učebnice. Môžete jej vytknúť konzervativizmus, neoriginálnosť či nudný výzor, ale akékoľvek narážky Fabia odignoruje so šarmom anglického gentlemana. Na nič sa nehrá, ani sa nesnaží nasilu ohurovať. Kvalitné materiály, pohodlné sedadlá a prehľadné pracovisko vodiča to spravia samy. Nové budíky a volant z Octavie sú tu príjemným osviežením.

Rázvor 2460 mm dovoľuje Fabii poskytovať iba štandardné pohodlie na zadných sedadlách a aj veľkosťou batožinového priestoru zaostáva za konkurenciou. Jeho 260 litrová kapacita naznačuje, že malá Škoda už nepatrí medzi najmladších.

Recept na ropnú krízu

Ponuka motorov sa za posledné roky rozrástla na obe strany, benzínovú i dieselovú, a bodkou za širokým výberom je ostrá RS. Jednou z drahších alternatív pohonu Škody Fabia je trojvalcový turbodiesel 1.4 TDI so vstrekovaním pumpa-tryska. Na výber je z dvoch výkonnostných variantov – 51 kW (69 koní) a 59 kW (80 koní), v útrobách našej Fabie pracoval slabší z nich.

Prvé pootočenie kľúčika v zapaľovaní a štartér ležérne rozbehne tri valce do chodu. Tu sa vás na chvíľu zmocní zdesenie, či sedíte v malom hatchbacku alebo v poľnohospodárskom stroji. Zvukový prejav je jediná chyba, ktorá sa dá tomuto motoru vytknúť. K charakteru trojvalcového dieselu to bohužiaľ patrí. Svoj barytón a citeľné vibrácie dopraje posádke v celom spektre otáčok, pri vyšších rýchlostiach sa našťastie strácajú v zmesi aerodynamického hluku a hluku od valiacich sa pneumatík.

Krútiaci moment 155 Nm a pohotovostná hmotnosť 1120 kg je veľmi príjemná kombinácia. Motor zaberá už od spodných otáčok, za vrcholom krútiaceho momentu postupne stráca dych. Medzi dvomi až tromi tisíckami sa turbodiesel cítil najlepšie. Na diaľnici sa s nohou na podlahe ručička tachometra vyškriabala presne na 160 km/h a motor v tej chvíli točil rovných 4000 ot./min.

Spotreba. O tej by sme vedeli skladať oslavné básne. S Fabiou 1.4 TDi sa stane návšteva čerpacích staníc sporadickou záležitosťou. Nech sme sa akokoľvek „ponáhľali“, cez sedem litrov na sto kilometrov sme sa nedostali. V našich rukách spotreba oscilovala medzi piatimi a šiestimi litrami, pričom sme Fabiu využívali na maximum. Každý deň absolvovala jazdu mestom, mimo neho, predbiehanie a plné diaľničné tempo. Pri galantnom zaobchádzaní nie je problém prejsť na jednu 45 litrovú nádrž cez 800 kilometrov.

Na ceste

So spôsobom, akým Fabia prekonáva horizontálne či vertikálne zakrivenia vozovky, sme sa za šesť rokov dobre oboznámili. Podvozok je primerane tvrdý a cítiť z neho istotu. S dieselovým motorom pod kapotou neočakávajte na limite nič iné ako nedotáčavosť, ktorú hravo skrotí ubratie plynu. Radenie i riadenie patrí naďalej k tomu lepšiemu, čo v tejto triede nájdete.

Záver

Vyzretý automobil s vysokými kvalitami ako zvonka tak zvnútra. Naftový trojvalec má rozprávkovú spotrebu. Smútok v očiach prichádza až o niekoľko riadkov nižšie – obstarávacia cena takmer 560 tisíc korún. Ku cti Fabii slúži fakt, že v našich končinách si drží cenu priam ukážkovo.

Cena základného modelu Škoda Fabia 1.4 TDI (51 kW) Ambiente: 472.990 Sk
Cena testovaného vozidla: 559.240 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca s predpínačom predných bezpečnostných pásov, ABS, posilňovač riadenia, imobilizér, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, elektrické ovládanie okien vpredu, elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, palubný počítač, tónované sklá, predné hmlovky, nárazníky vo farbe karosérie
Príplatkové vybavenie:
disky z ľahkých zliatin 6,0 J x 14“ (12.850 Sk), ochranné bočné lišty dverí, klimatizácia (41.700 Sk), rádio s CD + 4 repro (17.650 Sk), centrálne uzamykanie dverí s diaľkovým ovládaním (4.150 Sk), metalický lak (9.900 Sk)

Technické údaje
Motor: naftový preplňovaný motor, radový trojvalec, chladený kvapalinou, priame vysokotlakové vstrekovanie paliva Pumpe-Düse, rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1422 cm3, maximálny výkon 51 kW (69 k) pri 4000 ot./min, najvyšší krútiaci moment 155 Nm pri 2200 ot./min
Priemerná spotreba: 4,7 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová manuálna + hydraulicky ovládaná suchá jednokotúčová spojka
Podvozok: vpredu: zavesenie MacPherson s trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu: pozdĺžne vlečné ramená spojené torzne pružnou priečkou, priečny skrutný stabilizátor vpredu
Brzdy: vpredu: kotúčové, s vnútorným chladením a jednopiestikovými plávajúcimi strmeňmi, vzadu: bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS
Karoséria: päťdverová dvojpriestorová, 3970 × 1646 × 1451 mm (DxŠxV), rázvor osí kolies 2462 mm, pohotovostná hmotnosť 1120 kg, celková hmotnosť 1635 kg, objem batožinového priestoru 260/1016 litrov
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h za 15,6 s
Maximálna rýchlosť: 162 km/h

debata chyba
Články podľa značiek