Test: Škoda Roomster

Škoda Roomster už zaútočila na predajné štatistiky v lete minulého roka. My sme sa zoznámili s najsilnejšou verziou. Testovali sme Škodu Roomster 1.6 16V Sport.

04.02.2007 22:38
Škoda Roomster 1,6 16V Sport Foto:
Škoda Roomster 1,6 16V Sport
debata

Štvrtý modelový rad je pre automobilku Škoda významný tým, že modelom Roomster vstúpila do kategórie MPV, v ktorej nikdy nepôsobila. Nový Roomster bude bojovať hlavne proti francúzskym konkurentom.

Roomster priťahuje pohľady

Útočiť sa chystá najmä vzhľadom. Ten už v prípade štúdie rozdelil verejnosť na dva tábory. Škoda tak dala zbohom konzervatívnym líniám a stavila na dávku extravagancie. Predná časť naznačuje, akým smerom sa budú nove Škodovky uberať. Roomster je opticky rozdelený na dve časti. Bočná línia nie je plynulá, osobnú prednú časť alternuje úžitková zadná časť. Kolmá zadná časť sľubuje maximum využiteľného priestoru, na zadných skupinových svetlách nechýba motív neodmysliteľné­ho „C“.

V interiéri prekvapí priestrannosť. Verzia Sport sa navyše chváli dobre tvarovanými sedadlami, ktoré si od nás odnášajú pochvalu. Príjemným prekvapením bola aj ich rozsiahla možnosť nastavenia. Na priestor sa nebude sťažovať nik, ani dvojmetrový dlháň. Veľký podiel má na tom vysoký strop a možnosť výškového nastavenia sedadla vodiča aj spolujazdca. Vysoká línia okien navyše dáva pocit podstatne mohutnejšieho auta akým Roomster v skutočnosti je.

Prehľadný a variabilný interiér

Prístrojová doska s efektným retrociachovaním a prehľadnosťou jasne dáva najavo, do ktorého koncernu Škoda patrí. Na zadných sedadlách máte úplne iný pocit ako na predných. Oproti predným sú umiestnené o päť centimetrov vyššie, čo zabezpečuje dobrý výhľad. Vďaka nízkej hrane okien je vynikajúci výhľad po stranách. To ocenia najmä deti. Samozrejmosťou tejto kategórie sú vyberateľné sedadlá. Tie prispievajú k širokej variabilite interiéru.

Praktickým detailom je možnosť demontovať stredné sedadlo a priblížiť zvyšné dve k sebe, čím vznikne bezkonkurenčný priestor vzadu. To nehovoríme ešte o možnosti pozdĺžneho posunu o 15 centimetrov, čo zoberie rovných 80 litrov z batožinového priestoru. Napriek tomu ani zvyšných 450 litrov nie je málo.

Pochváliť musíme aj príplatkové natáčacie svetlomety. Fungujú veľmi dobre, mimoriadnu pochvalu si vyslúžili za presvetlenie ostrých zákrut zásluhou reflektorov orientovaných do bokov.

Najsilnejší iba na papieri

Pod kapotou testovaného Roomstera sa nachádzal známy koncernový štvorvalec objemu 1.6 litra s výkonom 77 kW (105 koní). Prívlastok najsilnejšia motorizácia však nie je úplne na mieste. S 1200 kilogramov vážiacim Roomsterom má plné ruky práce. Pri svižnej jazde treba plne využívať päťstupňovú prevodovku. Je mimoriadne presná. Škoda, že nemá o jeden rýchlostný stupeň viac.

Pri jazde do 4000 otáčok nerobí motor žiadne zázraky. Nad týmto spektrom chytá druhý dych. Z nuly na sto to dokáže za úctyhodných 10,6 sekúnd a maximálna rýchlosť predstavuje 184 km/h. Spotreba v priebehu testu nepresiahla akceptovateľných 8 litrov, v prípade uvedomelej jazdy nebol problém dosiahnuť hranicu siedmich litrov.

Výborný podvozok

Prekvapením bol podvozok. Jeho tvrdšie naladenie znižuje komfort pruženia, istú dávku komfortu zhltnú aj 16" nízkoprofilové kolesá Atria s rozmerom 205/45. Zároveň táto kombinácia zabezpečuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Podvozok by bez problémov zvládol aj podstatne vyšší výkon ako jedna-šesťka ponúka. Bočný náklon je aj napriek vysokej karosérii minimálny. Dobrú trakciu zabezpečuje systém ASR, ktorý je sériovou súčasťou verzie Sport.

Škoda Roomster poskytne majiteľovi presne to, čo od vozidla na voľný čas vyžaduje. Veľa priestoru, množstvo odkladacích priestorov, bezkonkurenčnú variabilitu a využiteľnosť. Označenie Sport však tentoraz symbolizuje skôr štylistický, než jazdný prívlastok.

Cena základného modelu: Škoda Roomster 1,6 16V Sport: 574 990 Skk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, palubný počítač, klimatizácia CLIMATIC, 16" hliníkové disky kolies ATRIA, tónovanie zadných skiel, kožou obšitý volant a radiaca páka, hmlovky,  rádio s CD a MP3

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
nešpecifikované

Technické údaje
Radový štvorvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1595 cm3, maximálny výkon 77 kW (105 k) pri 5600 ot/min, maximálny krútiaci moment 148 Nm pri 3800 ot/min

Priemerná spotreba: 7,8 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.

Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
Päťdverový kompaktný van limuzína, DxŠxV 4205×1684×1607 mm, rázvor osí kolies 2617 mm, pohotovostná hmotnosť 1175 kg, celková hmotnosť 1690 kg, Objem batožinového priestoru 450–530/1555 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 11 s

Maximálna rýchlosť: 184 km/h

debata chyba
Články podľa značiek