Test:SsangYong Actyon

Kreativita modelom SsangYongu nechýba. Zakladateľom novej triedy SUC, čiže športovo-úžitkového coupé sa stal práve nami testovaný SsangYong Actyon 200 XDi.

18.03.2007 16:11
SsangYong Actyon 200 XDi Foto:
SsangYong Actyon 200 XDi
debata

SsangYong Actyon to s novou kategóriou vozidiel myslí vážne. Na svojich konkurentov sa totiž ani náhodou nepodobá. Práve naopak. Pri pohľade naň vás šokuje, alebo nadchne. S iným názorom sa nestretnete.

SUC na netradičný spôsob

Actyon nemá priamych konkurentov. Svojim budúcim majiteľom sa chystá zapáčiť mohutnou maskou chladiča a možno aj ironickým úsmevom predných svetlometov. Bočná línia dodržuje siluetu kategórie SUV. Actyon je však coupé. Dokazuje to prudko zvažujúca sa strecha a takmer kolmá zadná časť karosérie.

Ako správne kupé nenechá dostatok priestory vyšším osobám vzadu a pre batožinu máte pripravených tiež pomerne málo objemu. Konkrétne 321 litrov. Zachrániť to môžu iba sklápateľné sedadlá, ktoré danú hodnotu adekvátne zvýši. Vysoká nakladacia hrana však výrazne obmedzuje variabilitu, alebo aspoň komfort nakladania ťažšej batožiny.

Pomerne tradičný interiér

Triezve rozmiestnenie ovládacích prvkov je zárukou dobrej ergonómie prístrojovému panelu. Rozmiestnenie troch kruhových prístrojov je logické prehľadné. Stredová konzole je natočená k vodičovi, ovládanie klimatizácie, autorádia, či prepínač režimov pohonu 4×4 sú poruke. Pochváliť možno aj kvalitu vypracovania a to aj napriek tomu, že plasty sú tvrdé.

Pochváliť možno aj sedadlá. Sú pohodlné, ocenili by sme však väčšiu možnosť nastavenia v pozdĺžnom smere. Hodnotenie príjemné si odnášajú aj zadné sedadlá, platí tu však obmedzenie maximálnej výšky pasažiera. Volant sa v duchu kórejských pravidiel dá nastaviť iba výškovo.

Povinný diesel pod kapotou

Actyon plní európske nepísané pravidlo. Pod kapotou úradoval, dvojlitrový turbodiesel s maximálnym výkonom 141 koní. Oceniť možno aj maximálny krútiaci moment  310 Nm. Dané hodnoty zabezpečili v spolupráci s pomerne nepresnou päťstupňovou manuálnou prevodovkou zrýchliť na 100 km/h za prijateľných 14 sekúnd, maximálna rýchlosť predstavuje 163 km/h.

Motor si za svoje služby vypýtal v priemere desať litrov. Ani pri športovej jazde tento priemer výraznejšie neprekročil. Pochváliť musíme jeho odhlučnenie.

**Terén je jeho domov **

Actyon nemá samonosnú karosériu, ale používa rámový podvozok. To ho predurčuje do ťažkých terénnych podmienok. Na klasickej asfaltovej ceste je komfortný aj vďaka pneumatiky s vysokým profilovým číslom. Naopak pri rýchlej jazde sa výrazne nakláňa a do interiéru sa prenáša aj hluk zadnej nápravy. Aj napriek tomu však stopu drží spoľahlivo prípadne chyby vodiča eliminuje stabilizačný systém ESP.

Tam kde Actyon dominuje je terén. Tu čerpá výhody rámovej konštrukcie a nechá za sebou drvivú väčšinu konkurentov. V teréne pomocou otočného ovládača sa pripája predný náhon. Nechýba ani redukcia. S Actyonom si môžete trúfnuť aj na väčšie terénne prekážky. Veľké nájazdové uhly zľahčujú jazdu v teréne. S Actyonom sme absolvovali aj snehovú kalamitu v Tatrách, kde sme mohli vyskúšať jazdné vlastnosti Actyona na snehu. Práve na tieto podmienky je Actyon stavaný.

Pre individualistov

Nový Actyon je jedinečný. Ako prvý, na svet, predtavil novú kategóriu SUC. Ponúka vynikajúce vlastnosti v teréne, odvážny dizajn a dobrú cenu. Ak vás dizajnom oslovil, a radi sa odlišujete máte príležitosť.

 Cena základného modelu: SsangYong Actyon 200 XDi Plus: 819.900,–Sk 

Cena testovaného vozidla:  Actyon Comfort MT: 917.900 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie bočných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľný volant, automatická klimatizácia, kožou potiahnutý volant a hlavica riadiacej páky, rádio CD prehrávačom, metalíza, 18“ hliníkové disky kolies.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:

žiadne 

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1998 cm3, maximálny výkon 104 kW (141 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 310 Nm pri 1800–2750 ot/min 

Priemerná spotreba: 9,2 litra/100 km 

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka s redukovanou prevodovkou, pohon zadných kolies, priraditeľný pohon predných kolies

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu tuhá náprava, s viacprvkovým uložením, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.

**Brzdy: ** vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá 

Karoséria: Päťdverové športovo-úžitkové kupé, DxŠxV 4455×1880×1735 mm, rázvor osí kolies 2740 mm, pohotovostná hmotnosť 1956 kg, celková hmotnosť 2520 kg, Objem batožinového priestoru 321 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 13,7s

Maximálna rýchlosť: 163 km/h

debata chyba
Články podľa značiek