Test: Toyota RAV4

Býval to suverén svojej triedy, časom mu však došiel dych. Prevalcoval konkurenciu, ale tá ho po rokoch dokázala dobehnúť. Dnes je tu opäť v plnej sile! A v našom teste. Jazdili sme s Toyotou RAV4 2.2 D-4D 135.

27.06.2006 10:05
Toyota RAV4 2,2 D-4D 135 Foto:
Toyota RAV4 2,2 D-4D 135
debata

Segment kompaktných SUV bol kedysi jednoznačnou záležitosťou troch písmen – skratky označenia „Recreational Active Vehicle“ a jednej štvorky za tým. S touto hegemóniou sa nedokázali zmieriť najmä kórejskí súperi a so svojou povestnou dravosťou sa vrútili na trh Hyundai Tuscon a Santa Fe, bokom nezostali ani japonský Nissan či Mitsubishi. Štruktúra potravinového reťazca sa v týchto vodách príchodom nových áut podstatne zmenila a nikto si nemôže byť svojou pozíciou v segmente príliš istý. Ak chcela Toyota udržať „ravku“ na vrchole, nemohla nič podceniť.

Zvýšenie kvality je základ

…predovšetkým, ak chcete uspokojiť čo najširšiu klientelu. Toyota dokázala vyskladať hodnotne pôsobiaci interiér z pomerne obyčajných materiálov a prvý dojem zvládla vďaka tomu RAV4-ka výborne. Pomerne členitý stredový tunel je bezchybne zapracovaný a zlicovanie jednotlivých dielov neprenecháva priestor kritike. Optitronové budíky sú prehľadné a efektné zároveň, volant má správnu hrúbku a dobre sa drží. Odkladacích priestorov je tu bohato, všetky telefóny, kľúče aj peňaženky si po nastúpení nájdu miesto. Pri čom sa trochu zapotíte, to je ovládanie klímy. Kým sme ju ideálne nastavili, už bolo v aute naozaj horúco. Na križovatke žiadny problém, piktogramy vás spoľahlivo dovedú k vytúženému nastaveniu, ale počas jazdy si to pýtalo o niečo viac pozornosti, než by bolo ideálne. Všetko je ale otázkou zvyku a cviku. My sme si iba zvykali dlhšie.
V kontexte kvalitného interiéru vyznieva trochu komicky drobná nenápadná páčka na otváranie nádrže, ktorá vyzerá byť domontovaná na poslednú chvíľu už pri opúšťaní linky.

Dospelejší dizajn, väčšie rozmery

Dizajnéri sa pri návrhu novej RAV4 rozhodli pre „modernú hrubosť (drsnosť)“. Inšpirovaní tvarmi súčasnej generácie dali Toyote drsnejší výraz a svalnatejšiu postavu. Ak niekto považoval RAV4 za trochu zženštené auto, pri novinke môže od týchto predsudkov kľudne upustiť.

Toyota RAV4 narástla oproti predchodkyni o 145 mm a jej rázvor sa natiahol o 70 mm na 2 560 mm. Vzdialenosť medzi predným a zadným radom sedadiel sa vďaka tomu zväčšila o 55 mm. Okrem dlhších nôh bude RAV4 ústretová aj voči širším ramenám – do šírky si polepšila o 80 mm. Celkové rozmery novinky sú 4 395 mm (bez rezervného kolesa 4 315 mm) x 1 815 mm x 1 685 mm. Batožinový priestor sa nafúkol 586 litrov.

Zadné sedadlá, delené v pomere 60:40, sa dajú posúvať v rozsahu 165 mm a sú vybavené praktickým systémom Easy Flat. Ten umožňuje sklopiť sedadlá zarovno s podlahou batožinového priestoru jednoduchým pohybom bez potreby odmontovania hlavových opierok a manipulácie so sedákmi.

D-4D

Dvojica moderných turbodieselov od Toyoty nesie označenie D-4D a obidva majú rovnaký zdvihový objem 2 231 ccm. Silnejší z nich, D-4D 180 Clean Power, poháňa iba najluxusnejšiu RAV4-ku vo verzii X. Za svlanatou maskou našej Toyoty pracoval základný diesel s najvyšším výkonom 100 kW (136 k) pri 3600 ot./min. Otáčkomer cajchovaná do sedemtisíc v takom prípade celkom pobaví. Maximum krútiacieho momentu 310 Nm je na kolesách v pásme od 2000 do 2800 ot/min. Maximá tak výkonu ako aj krútiaceho momentu ležia aj na dieselový motor v pomerne nízko spektre otáčok, vďaka čomu sa motor prebúdza oveľa skôr. Vyše tristo newtonmetrov cítite pri zrýchlení na ktoromkoľvek prevodovom stupni. So šesťstupňovým manuálom sa komunikuje bez problémov, v meste s ňou RAV4 jazdí za osem litrov a to sme sa nijako neobmedzovali. Horšia už bola spolupráca so spojkovým pedálom. Nevedno, či išlo o chybný kus, alebo štandardný chod – spočiatku veľmi ľahko stlačiteľný, na záberovom úseku ste si mohli kompletne prerysovať lýtkový sval i kvadriceps a ďalej stačilo už iba jemne dotlačiť.

Terén vs. asfalt

Nový podvozok pozostáva z predného nezávislého zavesenia so vzperami MacPherson a zadného dvojitého lichobežníkového závesu. Použitie tejto receptúry jasne napovedá o prioritách Toyoty – podstatne zlepšiť jazdné vlastnosti na spevnených komunikáciách. Nesnažili sa nasilu vnútiť RAV4-ke off-roadový charakter. V rukách majiteľov absolvuje 99 % najazdených kilometrov na asfalte a takémuto životnému štýlu je auto prispôsobené. Ľahký terén jej nerobí problém, uzávierka diferenciálu vám pomôže aj z prekérnejších situáciách a jej schopnosti sa zďaleka nekončia pri cesta na horskú chatu či lyžiarske stredisko.
Na ceste sa prejav „ravky“ posunul do iných sfér, než kde pôsobila predchodkyňa. Je istejšia, podstatne menej sa nakláňa a na našich cestách budete mať dokonca pocit, že podvozok je naladený až príliš tvrdo. S dieselom pod kapotou má sklon k nedotáčavosti, von zo zákruty sa za ťažkým predkom poberá veľmi rada. Akonáhle sa povrch zhorší (prach, voda, sneh,..), máte vďaka elektronickému pohon 4WD vždy navrch. Aktivity jednotlivých mechanických i elektronických systémov pohonu prebiehajú pod hlavičkou nového systému Active Drive. Ten reguluje výkon, brzdný účinok a pomocou elektronického posilňovača riadenia pomáha vodičovi v správnej korekcii volantom. Je to veda na vysokej úrovni, podstatné je, že funguje znamenite.

Finále

Jednoznačný posun vpred. V kvalite, dizajne, ponuke motorov, jazdných vlastnostiach. Pôsobí lepším a hodnotnejším dojmom než predchádzajúca generácia. Iba podstata zostala rovnaká – stále je to Recreational Active Vehicle.

Cena testovaného modelu: Toyota RAV4 2,2 D-4D 135 vo výbave Sol: 1.129.900 Sk

Sériové vybavenie: integrovaný systém Active Drive, ABS+EBD, 9×airbag (vodiča, spolujazdca, bočné, hlavové vpredu i vzadu, kolenný pre vodiča), výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektrické ovládanie predných a zadných okien, palubný počítač, duálna automatická klimatizácia rádio s CD a 6 reproduktormi, ovládanie audiosystému na volante, vonkajšie elektricky ovládané a sklopné spätné zrkadlá, zliatinové disky kolies, rezerva na piatych dverách.

Technické údaje:

Motor: Štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu Common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod 2×DOHC, zdvihový objem valcov 2231 cm3, maximálny výkon 100 kW (136 k) pri 3600 ot/min, maximálny krútiaci moment 310 Nm pri 2000–2800 ot/min.
Priemerná spotreba: 6,6 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, pohon 4WD elektronicky riadený s elektromagne­tickou medzinápravovou spojkou
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu dvojité lichobežníkové závesy s vlečným ramenom
Brzdy: ** vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, stabilizačný systém ESP
Karoséria:
DxŠxV 4395 × 1815 × 1685 mm, rázvor osí kolies 2560 mm, pohotovostná hmotnosť 1660 kg, celková hmotnosť 2190 kg, objem batožinového priestoru 586 litrov.
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h za 10,5 s
**Maximálna rýchlosť:
180 km/h

debata chyba
Články podľa značiek